Archiwum Polityki

Z gazetą przy skroni

Rodzeństwo mistrzów masarskich spod Iławy padło ofiarą lokalnej afery rywinopodobnej. Skorzystało więc z podobnej techniki operacyjnej jak redaktor Adam Michnik. Różnica jest taka, że w Warszawie szantażowana była gazeta, a w Iławie to gazeta szantażuje.

W gabinecie Zbigniewa Pęksińskiego dyplom mistrza masarskiego wisi na ścianie obok świadectwa ukończenia Akademii Sztabu Generalnego. Pułkownik w stanie spoczynku w ten sam sposób do niedawna dowodził jednostką wojsk inżynieryjnych w Szczecinie, jak teraz zarządza dużą prywatną rzeźnią i przetwórnią Best w podiławskim Ząbrowie: zgodnie z regulaminem. Ten regulamin nie przewiduje wypłacania okupu szantażystom.

Chociaż w zasadzie na biednego nie trafiło. Firma Best to 160 pracowników, nowoczesna ubojnia, dwie masarnie, kilkanaście samochodów chłodni i ponad dwadzieścia firmowych sklepów na Pojezierzu Iławskim. Każdego dnia trafia do nich 30 ton własnych mięs i wędlin. W ubiegłym roku wartość sprzedaży przekroczyła 50 mln zł.

O takich firmach lubi rozpisywać się lokalna prasa. Nie bez powodu. Przychylne recenzje to zarazem nadzieja na pozyskanie płatnych reklam. Bez nich trudno jest utrzymać się na rynku. No, chyba że ma się monopol na ogłoszenia samorządowe. O to jednak niełatwo, gdy konkurencja czuwa.

W powiecie iławskim ukazują się trzy pisma: „Gazeta Iławska” (codzienna mutacja „Gazety Olsztyńskiej”) oraz dwa tygodniki „Kurier Iławski” i „Nowy Kurier Iławski”. Ten ostatni wychodzi od maja 2000 r., a wydają go dwaj mieszkańcy Iławy – Jarosław Synowiec i Artur Fota. Jeszcze niedawno na jego łamach ukazywały się sążniste informacje o tytułach „Best znaczy najlepszy”. A Best potrafił się odwdzięczyć.

Zorientowaliśmy się jednak – mówi Zbigniew Pęksiński – że prosta reklama w miejscowej prasie już nam nic nie daje. Postanowiliśmy opracować bardziej skuteczną promocję naszej firmy i w przyszłym roku zlecić jej wykonanie lokalnym mediom. Wydawcom „Nowego Kuriera Iławskiego” widocznie się jednak spieszyło.

Polityka 39.2003 (2420) z dnia 27.09.2003; Społeczeństwo; s. 86
Reklama