Archiwum Polityki

Wizja ma głos

Wydawało się już, że światowa branża komórkowa przyczaiła się w niechętnym oczekiwaniu na wdrożenie telefonii trzeciej generacji (3G). Tymczasem była to tylko przykrywka do aktywnych działań zaplanowanych na ten rok.

Na świecie dzwoni miliard komórek w systemie GSM. Jednak już za cztery lata ma być dwa razy więcej telefonów mobilnych w różnych technologiach. Obecnie najpopularniejszą usługą pozostaje transfer głosu, czyli zwykła rozmowa telefoniczna. Drugie miejsce zajmują wiadomości – głównie SMS i kolorowe graficzno-muzyczne MMS. Właśnie wiadomości multimedialne zdobywają coraz większą popularność, bo wreszcie pojawiają się serwisy, które wykorzystują ich możliwości.

Wystarczy spojrzeć na przykłady prostych, ale interesujących serwisów, wykorzystujących telefony wyposażone w cyfrowy aparat fotograficzny.

Nowe usługi

Koncern Kodak oferuje zachodnioeuropejskim klientom usługę gromadzenia i przetwarzania danych z MMS – Kodak Mobile Service pod adresem www.kodakmobile.eu.com. Od maja 2004 r. użytkownicy komórek z fotoaparatami w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech i Holandii będą mogli wykonane zdjęcia przesłać do serwera, gdzie zostaną one odpowiednio zaprezentowane. Będzie można także zamówić dobrej klasy odbitki. Kodak opracował specjalne oprogramowanie, za pomocą którego świeżo zrobione zdjęcie będzie mogło natychmiast powędrować na serwer. Dla niecierpliwych w centrach handlowych i innych uczęszczanych miejscach powstaną samoobsługowe kioski, pozwalające w ciągu kilku sekund przesłać i wydrukować telefoniczne zdjęcia.

Ciekawą propozycję stanowi komórkowy blog, czyli pamiętnik pisany via komórka. Pod adresem www.newbay.com można obejrzeć, jak działa taki serwis. Użytkownicy mogą na witrynie internetowej zamieszczać MMS, SMS, krótkie filmy i dźwięki – wszystko wykonane za pomocą telefonu komórkowego. Taki blog mogą potem oglądać inni użytkownicy komórek i Internetu, komentując i korespondując z autorem publikacji.

Polityka 11.2004 (2443) z dnia 13.03.2004; Poradnik; s. 84
Reklama