Archiwum Polityki

Globalny stragan

5 listopada dokładnie o tej samej godzinie w 70 krajach na ekrany wejdzie film „Matrix – Rewolucje”. Takich globalnych premier jest coraz więcej. Nadają dziełom rangę, a nam miłe poczucie, że jesteśmy obywatelami świata.

W Los Angeles będzie godzina szósta rano, w Nowym Jorku – dziewiąta. Na Wyspach Brytyjskich widzowie obejrzą „Matriksa” o 14.00, mieszkańcy Moskwy o 17.00, a w Japonii będzie godzina 23.00. Polscy fani braci Wachowskich dowiedzą się o 15.00, jak potoczyły się losy ich ulubieńców. W przypadku tego filmu warto mówić nie tylko o wyobraźni jego twórców, których fabularne wizje stały się punktem odniesienia dla współczesnego kina akcji, ale i o pomysłowości producentów traktujących „Matriksa” jako poligon doświadczalny nowych chwytów promocyjnych. Finał trylogii pokazywany będzie zarówno na zwykłych ekranach jak i w nowoczesnych kinach IMAX, podkreślających jeszcze mocniej widowiskowe elementy filmu. Dzieło Wachowskich ma przetrzeć szlaki dla kolejnych superprodukcji promowanych w ten sam sposób: drugiej odsłony przygód Spidermana oraz trzeciej części „Harry’ego Pottera”.

Przypadek „Matriksa”, jakkolwiek najbardziej spektakularny, nie jest ani pierwszym, ani jedynym przykładem globalnego uderzenia w kulturze popularnej, któremu bezwarunkowo ma się poddać publiczność. Tego samego dnia, w maju 2002 r., odbyła się w Stanach Zjednoczonych i Europie premiera „Ataku klonów” – kolejnego epizodu „Gwiezdnych wojen”. Wkrótce zaś odbędzie się – i znów w tym samym dniu – premiera DVD z 10 filmami Charliego Chaplina. W tym sezonie także byliśmy już świadkami zdarzeń o zasięgu powszechnym i, co ciekawe, spoza obszaru filmowego.

Oto bowiem 15 września w ponad 100 krajach ukazała się książka Madonny „Angielskie różyczki”. Literacka próbka jednej z największych gwiazd estrady okazała się sensacją i to wcale nie dlatego, że skandalizująca ongiś piosenkarka napisała poprawną, choć przesłodzoną dydaktyzmem bajkę dla dzieci.

Polityka 44.2003 (2425) z dnia 01.11.2003; Kultura; s. 60
Reklama