Archiwum Polityki

Hity-składanki

Serie płyt, na których znajdują się kompilacje znanych i cenionych utworów, mają na świecie wyrobioną markę. Wszystko wskazuje na to, że w Polsce będzie podobnie. Pojawiają się kompilacje skierowane do konkretnych grup słuchaczy, a generalnie płyty tego typu cieszą się coraz większym powodzeniem. Oto składankowe hity ostatnich miesięcy:

1. „The Best Smooth Jazz... Ever”

(smooth jazz i standardy). Pierwsza część – 90 tys. sprzedanych płyt. Druga – 40 tys. w kilka miesięcy od premiery.

2. „Pieprz i Wanilia”

(chillout) – pierwsza część – 14 tys., druga właśnie się ukazała.

3. „Lazy Hours”

(chillout) – 5 tys. sprzedanych płyt w ciągu miesiąca od premiery.

4. „Pozytywne wibracje”

(acid jazz, muzyka klubowa, chillout) – najbardziej znana polska seria. Aż siedem części, w tym jedenastopłytowy boks z częściami 1–5 (3 tys. egzemplarzy w dniu premiery).

5. „Chillout Cafe”

– seria z szyldem programu Marka Niedźwieckiego i Agnieszki Szydłowskiej. Pierwsza część – 5,5 tys., druga jest tuż po premierze.

6. Pinacolada

– tzw. playlista (czyli spis najczęściej odtwarzanych utworów muzycznych) warszawskiego Radia Pin. Ukazały się trzy części, sprzedaż ostatniej przekroczyła już 5 tys. egzemplarzy.

Są to składanki skierowane do bardziej wyrobionych słuchaczy. Nic więc dziwnego, że – jeśli chodzi o sprzedaż – na głowę biją je kolejne edycje serii „Bravo Hits” czy „Dziewczyna”, zawierające łatwe popowe i taneczne przeboje. Ich sprzedaż liczona jest w setkach tysięcy egzemplarzy.

Polityka 49.2005 (2533) z dnia 10.12.2005; Kultura; s. 66
Reklama