W 1991 r. ukazał się pierwszy album założonej cztery lata wcześniej brytyjskiej grupy Massive Attack „Blue Lines”. Płyta w zgodnej opinii krytyków uchodzi za pierwsze objawienie trip hopu – jednego z najbardziej wpływowych w ubiegłej dekadzie nurtów muzyki popularnej. Rzeczywiście „zmasowany atak” połamanych rytmów inspirowanych muzyką reggae i ciężkich elektronicznych brzmień okazał się nader skuteczny. Dwie następne płyty odniosły nie mniejszy niż ta pierwsza sukces komercyjny, a dorobek zespołu z Bristolu wszedł do żelaznego repertuaru klubów muzycznych niemal na całym świecie. Najnowszy album Massive Attack – „100th Window” ukazuje się w momencie, kiedy „klasyczne” triphopowe brzmienia nie wzbudzają już takich emocji, więc Massive ogłosił „rozstanie z ponuractwem” przy jednoczesnym „utrzymaniu dawniejszego napięcia”. „100th Window” to mieszanka nowej psychodelii, starego reggae i – uwaga – klimatów arabskich. Do udziału w nagraniu trzech utworów („What Your Soul Sings”, „A Prayer For England” i „Special Cases”) zaproszono Sinead O’Connor, co może być dla fanów sporą niespodzianką. I jeszcze jedno: aby nie było wątpliwości natury politycznej, muzycy Massive Attack oświadczyli, że są przeciwko atakowi na Irak.
M.P.
:-, dobre
:-' średnie
:-( złe