Archiwum Polityki

Feler Center

Ta inwestycja miała zupełnie odmienić Kraków. Zaplanowane przez słynną nowojorską firmę Tishman Speyer Properties centrum biznesu i rozrywki jednogłośnie okrzyknięto więc Nowym Miastem. Po wykupieniu gruntów od PKP Amerykanie zamierzali zainwestować pod Wawelem ponad pół miliarda dolarów. W dniu podpisania umowy przedstawiciele kolei, bez żadnego uprzedzenia, nie pojawili się jednak na spotkaniu. Teraz będą musieli spotkać się z inwestorem przed sądem.

Tishman Speyer Properties to potentat na rynku nieruchomości. Jego majątek ocenia się dziś na ponad 10 mld dol. Zanim TSP zjawił się w Krakowie, miał już na swoim koncie Rockefeller Center w Nowym Jorku, jak też wielkie budowle w Buenos Aires, Săo Paulo, Londynie i Berlinie. W 1997 r. Amerykanom zamarzył się Kraków. Cztery lata wcześniej wojewoda krakowski, gmina Kraków i Polskie Koleje Państwowe utworzyli spółkę pod nazwą Krakowskie Centrum Komunikacyjne. Spółce chodziło o zagospodarowanie leżących odłogiem 15 ha ziemi, w większości (prawie 12 ha) należących do PKP, a w pozostałej części do gminy. W samym centrum Krakowa, tuż obok Dworca Głównego (POLITYKA 3/01).

W 1998 r. rządząca wówczas miastem Unia Wolności rozpisała przetarg. Uznano, że Tishman jest bezkonkurencyjny. Nie proponuje w Krakowie kolejnego hipermarketu, lecz przemyślaną przebudowę sporej części miasta. Na 360 tys. m kw. powierzchni Amerykanie zamierzali wybudować obiekty handlowe, usługowe i rozrywkowe, wysokiej klasy biura (zasiedlone głównie przez sieciowych klientów TSP), wreszcie hotele. Ponadto przy finansowym współudziale gminy Kraków planowali połączyć w jeden wielki kompleks dworzec kolejowy, dworzec dla autobusów dalekobieżnych i miejskich oraz pierwszy w Europie Środkowej terminal kolejki łączącej dworzec z lotniskiem. Ostatecznie po realizacji podobnych inwestycji w Warszawie, Poznaniu i połączeniu trzech miast siecią nowoczesnej komunikacji miałaby powstać – wedle wizji Tishman Speyer Properties – jedna z największych w Europie metropolii.

Nieużytki z pokrzywami

Na początku spółka KCK, w skład której wchodziła kolej, obiecała TSP, że otrzyma grunt przy krakowskim dworcu aportem. PKP jednak wycofały się. I z zobowiązań, i ze spółki. Ostatecznie powołano nową spółkę pod nazwą Tishman Speyer Properties Polska 1.

Polityka 5.2002 (2335) z dnia 02.02.2002; Kraj; s. 34
Reklama