Archiwum Polityki

Folk na poważnie

Dokładnie rzecz biorąc niezupełnie folk i nie całkiem poważny, ale kompozytorzy, których dzieła znajdują się na tej płycie, kojarzeni są raczej ze światem muzyki poważnej. Argentyńczyk Osvaldo Golijov, wywodzący się z rodziny żydowskiej przybyłej z Ukrainy i Rumunii, dorastał nie tylko w kulturze latynoskiej, ale i aszkenazyjskiej. W swojej twórczości, coraz bardziej cenionej na świecie, czerpie z tych korzeni, ale bardziej jeszcze penetruje obszar muzyki Żydów sefardyjskich. Jego niesamowitego utworu „The Dreams and Prayers of Isaac the Blind”, napisanego dla znanego dobrze i u nas klarnecisty Davida Krakauera i dla Kronos Quartet, będziemy mogli wysłuchać na tegorocznym Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Na razie posłuchajmy „Ayre”, cyklu pieśni na sopran i zespół kameralny nawiązujących do muzyki sefardyjskiej i arabskiej; w zespole gra również Krakauer, ale główną bohaterką jest tu Dawn Upshaw, ta sama, która swego czasu tak pięknie śpiewała partię solową III Symfonii Góreckiego w słynnym nagraniu, które zdobyło czołówki list przebojów. Drugi utwór na płycie jest również godny uwagi: to cykl „Folk Songs”, pieśni różnych narodów opracowane w 1964 r. przez wybitnego nieżyjącego już Luciano Berio – urocze i będące niewątpliwą inspiracją cyklu Golijova.

Dorota Szwarcman

Osvaldo Golijov, Ayre; Luciano Berio, Folk Songs. Dawn Upshaw, The Andalucian Dogs. Deutsche Grammophon 2005

Polityka 24.2006 (2558) z dnia 17.06.2006; Kultura; s. 65
Reklama