Archiwum Polityki

Anioł w zatoce

[dla każdego]

W teatrze z szatnią, fotelami, kulisami i sufitem bajeczka Friedricha Dürrenmatta byłaby, podejrzewam, nie do zniesienia. Rzadko grywana, ironiczna komedia „Anioł zstąpił do Babilonu” to przypowieść o względności ludzkich postaw i odwracalności wszelkich poglądów, o wymienności ról władcy i niewolnika, kata i ofiary. Bogdan Wojdowski pisząc przed czterdziestu laty o polskiej prapremierze „Anioła” (w reżyserii Konrada Swinarskiego) podpowiadał sztuce niezłych antenatów, Brechta i Woltera; trochę ponad stan, bo Dürrenmatowskie paradoksy nieco nadmiernie przesiąknięte są felietonową retoryką, efektowną, lecz powierzchowną, na dłuższą metę nużącą.

Polityka 31.2000 (2256) z dnia 29.07.2000; Kultura; s. 43