Archiwum Polityki

Mozart: pieśni wszystkie

Niewiele jest satysfakcjonujących nagrań pieśni Mozarta. Właśnie pieśni, nie arii operowych pełnych wirtuozowskich popisów, ale miniatur wokalnych: twórczości intymnej, wypływającej z potrzeby, nie z zamówień, pisanej dla znajomych i przyjaciół do tekstów niemieckich, włoskich, francuskich. Są tu historie miłosne, błahe i sentymentalne, ale i zapowiadające już romantyzm; są momenty zatrzymania nad urodą życia, medytacje o jego bliskim końcu, ale i żartobliwe scenki. Do ich wykonania potrzeba nie tylko pięknego głosu, ale i talentu aktorskiego, i wszechstronności, i – nade wszystko – bezpretensjonalności. Cechy te posiada laureatka Paszportu „Polityki” Olga Pasiecznik i dlatego jej wykonanie jest bliskie ideału. Fundacja Pro Musica Camerata przy Warszawskiej Operze Kameralnej wydała właśnie komplet Mozartowskich pieśni (w tym parę utworów Leopolda Mozarta, niegdyś przypisywanych jego wielkiemu synowi) na dwóch płytach, z udziałem jednej z najwybitniejszych solistek związanych z tym zespołem. Towarzyszy jej na fortepianie siostra Natalia, a także, w pojedynczych pieśniach – Marcin Zalewski na mandolinie i Lilianna Stawarz na pozytywie.

Wolfgang Amadeus Mozart, Pieśni wszystkie

, Olga Pasiecznik sopran, Natalia Pasiecznik fortepian, Marcin Zalewski mandolina, Lilianna Stawarz pozytyw. Pro Musica Camerata 2006

Polityka 34.2006 (2568) z dnia 26.08.2006; Kultura; s. 53
Reklama