Archiwum Polityki

Kolekcja Williamsa

Tennessee Williams był jednym z najodważniejszych dramaturgów amerykańskich połowy ubiegłego wieku. W psychoanalitycznych melodramatach portretował jednostki wrażliwe, często psychopatyczne, żyjące w kręgu obsesji seksualnych i religijnych. Jego sztuki cieszyły się niebywałą wręcz popularnością i często były filmowane, ale dziś z racji szybko postępujących przemian obyczajowych wydają się staroświeckie, a ich prowokacyjnie erotyczna tematyka nikogo już nie szokuje. Jeśli jednak nadal warto wracać do takich klasyków jak „Tramwaj zwany pożądaniem” czy „Kotka na rozpalonym, blaszanym dachu”, to przede wszystkim z racji fenomenalnego aktorstwa wielkich hollywoodzkich sław, które w tamtych czasach przełamywały bariery ekranowej spontaniczności. Marlon Brando w roli nieokrzesanego prostaka emanującego prymitywną seksualnością w „Tramwaju” wciąż zachwyca, a Elizabeth Taylor jako rozpaczliwie kochająca żona w „Kotce” robi nadal wielkie wrażenie. Ekskluzywne, dwupłytowe wydania filmów Kazana i Brooksa na DVD przypominają nie tylko rewelacyjne efekty aktorskich popisów legendarnych gwiazd. Dzięki licznym dodatkom pozwalają lepiej zrozumieć, na czym polegały perypetie z cenzurą w latach 50., oraz poznać przyczyny nieustających kłótni między reżyserami ekranizującymi sztuki Williamsa a ich autorem. j.w.

Polityka 25.2006 (2559) z dnia 24.06.2006; Kultura; s. 58
Reklama