Znane hasło reklamowe woła: „Głodny?! Weź snickersa!”. Spragniony? Zmęczony? Możesz skosztować napoju o smaku gruszkowym z kawałkami szarej substancji mózgu. W razie problemów z centralnym układem nerwowym – nektaru z mango z dodatkiem endorfiny. Kosztują 19,90 zł i sprzedawane są w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, na wystawie młodej artystki Joanny Rajkowskiej „Satysfakcja gwarantowana”. Oprócz napojów można na niej nabyć także: wazelinę, perfumy i mydło. Wszystkie produkty mają znak towarowy, eleganckie opakowania i eksponowane są w firmowych witrynach. Z etykiet oprócz składu (napoje: woda, CO2, rogówka, endorfina; wazelina – ślina artystki; perfumy– feromony; mydło – tłuszcz ludzki) można dowiedzieć się także, że efektem ubocznym spożycia napoju miętowego (z wyciągiem z piersi) jest brak poczucia czasu, natomiast mydło „Życie rodzinne” wywołuje „lęk przed życiem rodzinnym i wspólnym oglądaniem telewizji”. Artystka sięgnęła po wyżej wymienione środki, gdyż chciała nawiązać dialog z publicznością, a ten w dobie powszechnej konsumpcji możliwy jest tylko za pomocą środków marketingowych. Stąd masowa produkcja wszystkich prezentowanych dzieł, opracowanie opakowań i tekstów na etykietach. Pomimo iż umieszczenie wydzielin artystki w składzie produktu jest jedynie prowokacją, skutecznie odstrasza przed ich wypróbowaniem. A.Gr.
[dla koneserów]
[dla najbardziej wytrwałych]
[dla mało wymagających]