W ostatnim dziesięcioleciu prawdziwym monopolistą w organizowaniu wystaw sztuki z C.K. Austro-Węgier i Niemiec przełomu XIX i XX wieku stał się Kraków. Pokazywano tam między innymi dorobek takich gwiazd jak Egon Schiele, Gustav Klimt, Emil Nolde, Oskar Kokoschka. Przełomu w tej praktyce dokonała ostatnio sopocka Państwowa Galeria Sztuki, sprowadzając kolekcję dzieł Alfreda Kubina.
„Rozumienie świata w symbolach jest warunkiem wielkiej sztuki” – pisał Nietzsche w „Niewinności powstawania”. To przesłanie bardzo poważnie potraktowało wielu europejskich twórców drugiej połowy XIX i początków XX wieku, zaś symbolizm stał się jednym z najpopularniejszych kierunków w malarstwie owych czasów. Uległ mu także Alfred Kubin. Wcześnie zaczynał malarską edukację; mając 14 lat uczęszczał już do Akademii Sztuk Pięknych w Salzburgu.
Polityka
16.2000
(2241) z dnia 15.04.2000;
Kultura;
s. 54