W londyńskiej Tate Modern otwarto wystawę Pieta Mondriana i Hilmy af Klint „Formy życia”. Stoi za nią próba przepisania historii początków sztuki nowoczesnej: ciekawa, ale i kontrowersyjna.
Aż trudno uwierzyć, że tytułowa Gruppa nie doczekała się wcześniej żadnej porządnej monografii.
Tomasz Hołuj, perkusista legendarnego Osjana i tria Tomasza Stańki, opowiada o tym, jak sztuki wizualne łączą się w jego życiu z muzyką.
Sztuka zaczęła się od aktu. W XX w. niemal zniknął, wyparty przez emancypacyjną sztukę ciała, by ostatnio wracać w osobliwej odsłonie, która jest w malarstwie czymś na kształt disco polo w muzyce.
Rozmowa z artystą wizualnym, malarzem, prof. Andrzejem Tobisem, o tym, jak słowo łączy się z obrazem, obraz z rzeczywistością i jak to się przejawia w polskim krajobrazie.
Po ostatniej gali nagród Grammy rozpisywano się o odmienionych operacją plastyczną rysach Madonny. Temat jednak szybko zgasł, bo w dzisiejszych czasach twarz staje się nieistotna. Lub może raczej: istotna inaczej.
„Nie, nie, nie budźcie mnie. Śni mi się tak ciekawie. Jest piękniej w moim śnie niż tam, na waszej jawie”. Tak śpiewała kiedyś Kalina Jędrusik. Jej słowa nabrały nieoczekiwanej aktualności.
Gala Paszportów przebudziła mnie i zmobilizowała do ponownego zajmowania się sztuką – mówi Agata Słowak, laureatka Paszportów POLITYKI w kategorii Sztuki wizualne.
Paszporty POLITYKI mają 30 lat. Z tej okazji Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie („państwowa” tylko z nazwy, w rzeczywistości – samorządowa) przygotowała wystawę prezentującą dzieła wszystkich laureatów z dziedziny sztuk wizualnych. To ciekawy obraz zarówno indywidualnych karier, jak i całej polskiej sztuki.
Podsumowujemy kolejne dwa lata w życiu najlepszych w Polsce instytucji wystawienniczych, przeoranych przez politykę i ekonomię. Sam ranking ma zmienioną formę, bardziej odpowiadającą czasom.