Archiwum Polityki

Polak na zakupach

Firma Healey i Baker obserwuje konsumentów na całym świecie. A oto jak wypadamy na tle innych Europejczyków:

• Polacy kupują żywność o wiele częściej niż mieszkańcy innych krajów. 65 proc. każdego dnia, podczas gdy w Europie Zachodniej tylko 22 proc., tam zakupy tego typu robi się zwykle dwa, trzy razy w tygodniu.

• Najczęściej (89 proc.) kupujemy w sklepach osiedlowych, do których dwie trzecie Polaków udaje się piechotą, a 18 proc. samochodem. W Europie po żywność zwykle jedzie się samochodami.

• Jesteśmy największymi patriotami – 81 proc. kupujących stwierdza, że wybiera produkt polski, jeśli istnieje możliwość wyboru.

• Przywiązujemy większą wagę do metod produkcji żywności niż reszta Europy. 94 proc. ankietowanych woli świeże produkty od mrożonych. 60 proc. unika produktów zwierzęcych pochodzących z farm hodowlanych, 62 proc. jest przeciwna żywności modyfikowanej genetycznie.

• 61 proc. Polaków popiera otwarcie supermarketów w niedziele, 18 proc. wyraża sprzeciw. Niedzielne zakupy bardzo lubią też Czesi i Anglicy.

• W Polsce ponad połowa klientów – najwięcej w całej Europie – ma kłopoty ze zwrotem zakupionej odzieży i uzyskaniem zwrotu pieniędzy.

• Towarami najczęściej kupowanymi przez Internet są płyty CD oraz książki, jednak ogólny poziom zainteresowania elektronicznymi zakupami jest u nas bardzo niski. Sol.

Polityka 16.2000 (2241) z dnia 15.04.2000; Gospodarka; s. 64
Reklama