Archiwum Polityki

Kolejowe obligacje

Polskie Koleje Państwowe nadal przynoszą straty. Od początku roku sięgnęły już one 1,3 mld zł. W ciągu trzech kwartałów br. PKP przewiozły o 26 mln pasażerów mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego, natomiast lekko wzrosły (o 1,6 mln ton) przewozy towarów. Żeby wyjść na prostą, kolej musi zmienić strukturę organizacyjną i dalej ograniczać zatrudnienie. Z programu restrukturyzacji wynika, że pod koniec 2002 r. w kolejowych spółkach będzie pracować 145 tys. ludzi (o 30 tys. mniej niż obecnie), a cała firma podzieli się nie na szereg mniejszych, m.in. Przewozy Pasażerskie, Cargo Przewozy Towarowe, Warszawską Kolej Dojazdową, Szkolenie i Doradztwo oraz Polres (pociągi Inter City). Na restrukturyzację i inwestycje PKP dostanie pożyczki z Europejskiego Banku Odnowy i Rozwoju, Banku Światowego i z Unii Europejskiej. Największe pieniądze mają jednak pochodzić ze sprzedaży kolejowych obligacji gwarantowanych przez państwo.

Polityka 50.2000 (2275) z dnia 09.12.2000; Gospodarka; s. 66
Reklama