Archiwum Polityki

Naftowy koncentrat

Równolegle do perturbacji na światowym rynku ropy trwają w Polsce spory o sposób prywatyzacji sektora naftowego. Nie ulega wątpliwości, że w obu przypadkach za rozgardiasz zapłacą w pierwszej kolejności klienci stacji benzynowych, a w następnej klienci sklepów, na których zostaną przerzucone wyższe koszty transportu. Na światową cenę ropy nie mamy wpływu i możemy ją traktować jak dopust Boży, który da się jedynie łagodzić poprzez ewentualną obniżkę podatku akcyzowego lub obniżkę ceł, co właśnie zaakceptował rząd. Natomiast co do przyszłości sektora naftowego w Polsce – powinniśmy mieć świadomość, że rząd szykuje totalną koncentrację państwowych przedsiębiorstw naftowych. Monopol na rynku paliwowym będzie budowany za pomocą funduszy drenowanych z naszych pieniędzy. W planach jest połączenie rafinerii w Płocku (czyli PKN Orlen) z Rafinerią Gdańsk SA. Wcześniej już Orlen przejął stacje benzynowe należące do CPN. Kiedy przejmie Rafinerię Gdańską, a w przyszłości rurociągi (PERN) oraz cysterny do przewozu paliw – będziemy mieli do czynienia z faktycznym monopolem państwa na rynku.

Różnica wagi

Produkcja paliw płynnych w tysiącach baryłek dziennie

Exxson Mobil ...... 4300

BP Amoco ...... 4100

Royal, Dutch/Shell ...... 3700

Total Fina Elf ...... 2100

Chevron ...... 1500

Texaco ...... 1500

Nafta Polska* ...... 156

* Nafta Polska = produkcja PKN Orlen plus Rafineria Gdańsk plus Rafinerie w Jedliczach i Trzebini

Źródło: WW, Datastrean 1999

Polityka 40.2000 (2265) z dnia 30.09.2000; Gospodarka; s. 65
Reklama