Archiwum Polityki

Taka norma

Polskie Normy to duży interes: kilkanaście tysięcy stale aktualizowanych standardów. Ich tworzenie, publikacja i dystrybucja stanie się działalnością jeszcze bardziej intratną, gdy niedługo dojdą przepisy Unii Europejskiej. Dziedzina ta jest ustawowo nadzorowana przez Polski Komitet Normalizacyjny, ale zarobki trafiają do prywatnych spółek.

Polski Komitet Normalizacyjny przez wiele ostatnich miesięcy był ośrodkiem konfliktu związanego z działalnością spółki Alfa-Wero. Awantura wybuchła na dobre w momencie, kiedy prezesem PKN została Maria Pernach (zrezygnowała pod koniec listopada 1999), rodzinnie uwikłana w tę spółkę, która na mocy aktu notarialnego z 1993 r. ma wyłączność na druk Polskich Norm.

Spółka Alfa-Wero ma jednak z Polskim Komitetem Normalizacyjnym przynajmniej oficjalną umowę, krytykowaną co prawda bardzo ostro tak przez związkowców, jak i szefa Kancelarii Premiera Jerzego Widzyka. Nic to jednak wobec działalności innej spółki o nazwie CD Norma, która nie ma żadnych umów czy zezwoleń ze strony PKN ani z Alfa-Wero, a oferuje do szerokiej sprzedaży zapis Polskich Norm na CD-ROM-ach, ogłaszając się w Internecie. Właścicielem tej firmy jest Jerzy Rot, brat byłej prezes PKN Marii Pernach. Rot założył swoją firmę jeszcze w maju 1999 r. i rozwijał ją przez następne miesiące, kiedy jego siostra była już szefową PKN. Bezpośrednio wcześniej pracował w spółce Alfa-Wero. Dzisiaj, według słów samego Rota, jego nowa firma łapie wiatr w żagle.

Zasada jest prosta. Rot idzie do PKN albo do Alfy-Wero i nabywa po cenie detalicznej 1,40 zł za stronicę tekstu „polską normę” (PN), czyli „surowiec”. Jednak znawcy przedmiotu zauważają, że zapewnienia o „możliwości aktualizacji”, rozbudowane katalogi z podziałem na 40 branż, klasyfikacja towarów zawierająca 60 tys. pozycji oraz umieszczenie w woluminie także projektów norm – może świadczyć o lepszych źródłach zaopatrzenia szefa CD-ROM-owskiej spółki niż te, do których ma dostęp przeciętny klient PKN.

Tak czy inaczej, właściciel CD Norma ogłasza swój towar wraz z cennikami na internetowych stronach. Zamówione materiały można kupić w sprzedaży wysyłkowej.

Polityka 11.2000 (2236) z dnia 11.03.2000; Kraj; s. 25
Reklama