Archiwum Polityki

Projektory multimedialne

Projektory multimedialne (ze względu na wysokie ceny) spotykaliśmy na ogół w salach konferencyjnych i wykładowych. Dziś wkraczają do prywatnych mieszkań, coraz częściej stając się jednym z elementów tworzących domowe kino.

Coraz mniejsze i coraz tańsze (nowe urządzenia można kupić za ok. 3 tys. zł) projektory są doskonałym uzupełnieniem możliwości notebooka. Zmieszczą się razem w większej torbie, można je więc zabrać na dowolny wyjazd służbowy lub rodzinny. Wystarczy tylko połączyć je ze sobą, by zamienić salon domku letniskowego w salę projekcyjną. Dla osób lubiących oglądać filmy na dużym ekranie projektory są doskonałą alternatywą wobec drogich, szerokoekranowych telewizorów plazmowych lub ciekłokrystalicznych.

Jak wybrać optymalny model?

Jasność

To jeden z najważniejszych parametrów określających projektor, podawany w jednostkach zwanych ANSI lumenami. Dostępne na rynku projektory mają jasność od 1000 ANSI lumenów do wielu tysięcy, im ta liczba większa, tym obraz wyraźniejszy, nawet przy niepełnym zaciemnieniu pomieszczenia. Ale większa jasność oznacza też wyższą cenę. Do zastosowań domowych, jak również do prezentacji biznesowych przed niezbyt licznym audytorium wystarczą modele o najmniejszej jasności.

Rozdzielczość

Im wyższa rozdzielczość, tym więcej szczegółów można zaprezentować na ekranie (ale i większa cena). Jeśli ktoś planuje pokazywać prezentacje multimedialne zawierające dużo detali (np. skomplikowane wykresy), powinien kupić projektor o rozdzielczości co najmniej XGA (1024x768 pikseli*). Jeśli projektor będzie służyć jako element kina domowego, podstawowa rozdzielczość SVGA (800x600 pikseli) wystarczy.

Inne parametry

Wybierając projektor warto jeszcze zwrócić uwagę na kontrast (rozpiętość między najjaśniejszymi a najciemniejszymi elementami obrazu) istotny przy oglądaniu filmów oraz funkcje dodatkowe, jak na przykład zoom umożliwiający zmienianie wielkości obrazu bez konieczności przenoszenia projektora.

Dodatki 44.2005 + Polityka. Książeczka cyfrowa 2 (90085) z dnia 05.11.2005; s. 26
Reklama