Archiwum Polityki

Muzyka na wynos

Rewolucję w słuchaniu muzyki z przenośnych odtwarzaczy zapoczątkowała firma Sony wprowadzonymi na rynek popularnymi tranzystorami, a później – walkmanami. Najnowszą zdobyczą muzyki na wynos jest cyfrowy format zapisu dźwięku, z mp3 na czele.

Mp3 to sposób elektronicznego zapisu plików dźwiękowych, w którym stosuje się bardzo wydajne metody kompresji, czyli wycinania z oryginalnej próbki tych zakresów dźwięków, które tak naprawdę nie są słyszalne dla ludzkiego ucha. Pliki mp3 są stosunkowo niewielkie, utwór zapisany w tym systemie zajmuje dziesięciokrotnie mniej miejsca na dysku niż jego odpowiednik zarejestrowany na tradycyjnej płycie CD, przy czym jakość dźwięku jest zbliżona. Dzięki tej właściwości format mp3 stał się wymarzonym i ...kontrowersyjnym ze względów prawnych rozwiązaniem do przesyłania dźwięku w Internecie. Powstały liczne witryny umożliwiające kopiowanie z sieci utworów, nagrywanie ich na twardym dysku, przygotowywanie własnych płyt CD. Na format mp3 można również przekształcać muzykę z tradycyjnych płyt CD. Programy do zgrywania muzyki z płyt CD i tworzenia zbiorów mp3 można znaleźć w Internecie lub na płytach dołączanych do czasopism komputerowych. Najpopularniejszym programem tego typu jest Winamp. Należy jednak pamiętać, że pobierając pliki muzyczne z sieci lub wymieniając je ze znajomymi, można wejść w konflikt z prawem. Duża część internetowej oferty muzycznej ma charakter piracki, piractwem jest również wymienianie się plikami muzycznymi chronionymi prawem autorskim.

Producenci sprzętu elektronicznego szybko dostrzegli potencjał nowego formatu i zaoferowali przenośne odtwarzacze mp3. Obecnie rynek odtwarzaczy mp3 jest bardzo różnorodny i każdy znajdzie coś dla siebie. Przenośne odtwarzacze dzielą się w zależności od tego, czy dźwięk zapisany jest w tzw. pamięci Flash, na CD czy na twardym dysku. Najważniejsza zaleta urządzeń z pamięcią Flash to ich niewielkie rozmiary, mały pobór energii i wygoda w użytkowaniu.

Polityka 26.2003 (2407) z dnia 28.06.2003; Poradnik; s. 76
Reklama