Archiwum Polityki

Wampirki i lolitki

Stara prawda mówi, że dzieci są wszystkożerne. Dziś zachęcane do tego przez dorosłych, pochłaniają wszystko. Są idealnymi konsumentami: bezkrytycznie wierzą reklamie i z upodobaniem naśladują wzory podsuwane przez media.

W trudnych czasach gorączka łatwej i przyjemnej konsumpcji staje się udziałem najmłodszych: dorosły przecież prędzej sam z czegoś zrezygnuje, niż odmówi dziecku, zwłaszcza że presja rówieśników i współczesnej kultury masowej jest ogromna. Telefon komórkowy i urodziny w centrum rozrywki coraz powszechniej wkraczają w świat współczesnego siedmiolatka.

O tym, że dzieci stają się wampirami konsumeryzmu, sycącymi się coraz to nowymi produktami i gadżetami, przekonują autorzy książki „Dziecko we współczesnej kulturze medialnej” wydanej przez Instytut Spraw Publicznych przy współudziale „Polityki”.

Polityka 28.2003 (2409) z dnia 12.07.2003; Społeczeństwo; s. 66