Archiwum Polityki

FHQ „Amerika”

Pierwsza kwatera polowa Hitlera nazywała się „Amerika”! Był to specjalny pociąg sztabowy używany przez Führera od sierpnia 1939 r. Składał się z 13 wagonów i 2 platform z działkami przeciwlotniczymi ciągniętych przez lokomotywę typu BR 03 (od 1942 r. dwie lokomotywy). Wszystkie wagony zbudowane ze spawanych płyt stalowych były dość ciężkie (ponad 60 ton) i – dla utrudnienia rozpoznania – wyglądały identycznie. Ośrodkiem tej kwatery na kółkach była salonka Hitlera z pokojem odpraw i centrum łączności wyposażonym w centrale telefoniczne i telegraficzne oraz radiotelefon. Poza tym w składzie znajdowały się wagon konferencyjny, dwa wagony bagażowo-maszynowe (z generatorami prądu elektrycznego), wagony sypialne dla personelu i gości, wagon prasowy z radiostacją UKF, wagon-łaźnia i wagony restauracyjne. Całości broniły dwie platformy z 20-mm działkami przeciwlotniczymi (początkowo 4 pojedyncze, później 4 poczwórnie sprzężone). Załogę stanowili esesmani z Leibstandarte Adolf Hitler oraz żołnierze z Führer-Begleit-Bataillon, dowodzeni przez późniejszego feldmarszałka Erwina Rommla. Za „Ameriką” ciągnął drugi pociąg z zapleczem towarowo-gospodarczym (zapasy żywności, paliwa, węgla dla lokomotyw, samochody etc.). Podobnymi pociągami specjalnymi dysponowali też Himmler, Göring, Ribbentrop, dowództwo wojsk itd.

W pociągu Hitler wyruszył na wojnę we wrześniu 1939 r. Wprawdzie nie wtrącał się bezpośrednio do dowodzenia, ale w ślad za swoimi armiami zjeździł całą Polskę. Ten sposób dowodzenia sprawdzał się całkiem nieźle, tym bardziej że na postojach pociąg mógł być podłączany do bardzo dobrze rozwiniętej naziemnej sieci łączności kolei niemieckich.

Pomocnik Historyczny Tajemnice końca II wojny światowej (90096) z dnia 26.04.2005; s. 55
Reklama