Archiwum Polityki

Polacy zimni, ambitni i stylowi

Polacy uważają, że są najambitniejszym narodem w Europie. Na ambicję jako swoją szczególną cechę wskazuje aż 53 proc. respondentów w najnowszym europejskim badaniu European Trusted Brands 2005, przeprowadzonym przez Reader’s Digest. Polacy wyprzedzają pod tym względem Niemców (41 proc.) i Austriaków (36 proc.).

Nie tylko ambicja nas wyróżnia. Spośród wszystkich przebadanych nacji razem z Czechami uważamy, że jesteśmy najbardziej stylowi. Wyprzedzamy w tym zawsze doskonale ubranych Francuzów.

W ramach badania European Trusted Brands 2005 mieszkańcy 14 europejskich krajów zostali zapytani o postrzeganie samych siebie i poproszeni o wskazanie cech, które najmocniej lub najsłabiej ich charakteryzują.

Analiza samooceny mieszkańców państw europejskich wykazała wiele wspólnych cech. Większość mieszkańców Europy postrzega siebie jako osobę szczerą i rodzinną, w dalszej kolejności – także praktyczną i optymistycznie nastawioną do życia.

Na tle innych narodów wybijają się Francuzi i Portugalczycy, którzy mają się za najbardziej namiętnych (ponad 40 proc.). Co ciekawe, za najmniej porywczych uważają się Finowie i Polacy (mniej niż 20 proc.). Natomiast najmniej szczerzy są Czesi (57 proc.), a pewność siebie deklaruje aż 66 proc. Niemców i 60 proc. Austriaków.

Ponad 70 proc. Holendrów, Rosjan i Francuzów podkreśla swoje przywiązanie do wspólnot i społeczności, ale tylko co czwarty Polak i mieszkaniec Wielkiej Brytanii utożsamia się z nimi.

Z badania Reader’s Digest wynika także, że mieszkańcy Europy w podobny sposób postrzegają najistotniejsze przejawy życia społecznego. Małżeństwo stanowi dla nich jedną z najważniejszych i najbardziej wiarygodnych instytucji społecznych.

Polityka 12.2005 (2496) z dnia 26.03.2005; Społeczeństwo; s. 98
Reklama