Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Wpływowy pisuar

Miłośnicy rankingów w sztuce zawsze coś wymyślą, by zaciekawić publiczność. Właśnie ogłoszono wyniki ankiety przeprowadzonej w Wielkiej Brytanii w zacnym i reprezentatywnym gronie 500 najwybitniejszych znawców sztuki. Poproszono ich mianowicie o wskazanie najbardziej wpływowych dzieł sztuki nowoczesnej. Najwięcej wskazań padło na „Fontannę” Marcela Duchampa. Przypomnę, że chodzi o zwykły, masowo produkowany pisuar, który w 1917 r. ekscentryczny twórca, pod fałszywym nazwiskiem R. Mutt, wysłał na wystawę w Nowym Jorku. Tę pracę wskazało 64 proc. uczestników ankiety. Na drugim miejscu znalazły się pochodzące z 1907 r. „Panny z Avignonu” Pabla Picassa (42 proc. wskazań, procenty się nie sumują, bowiem można było wybrać kilka prac), obraz, który zapoczątkował kubizm, a przy okazji zrewolucjonizował całe malarstwo. Na miejscu trzecim ikona sztuki popart, czyli powstały w 1962 r. portret Marilyn Monroe autorstwa Andy’ego Warhola (29 proc.). Na czwartym ponownie Picasso, tym razem z namalowaną w 1937 r. „Guernicą” (19 proc.), zaś na piątym – obraz Henri Matisse’a „Czerwone studio” z 1911 r. (17 proc.). Ciekawy zestaw: trzech Francuzów i słowacki emigrant. Dalszych miejsc organizatorzy nie podają.

Zaskakuje nieobecność w tym gronie pracy któregokolwiek z malarzy, którzy zapoczątkowali sztukę abstrakcyjną (Malewicz, Kandinsky, Mondrian). Ale cóż, wyspiarze zawsze mieli własne wizje. A swoją drogą ciekawe, jakie dzieła znalazłyby się w analogicznym rankingu przeprowadzonym w Polsce. Jednego można być pewnym: gdyby głosował naród, na pewno zwyciężyłaby „Bitwa pod Grunwaldem”.

Polityka 51.2004 (2483) z dnia 18.12.2004; Kultura; s. 56
Reklama