Archiwum Polityki

Malowanie obiektywem

Nikt chyba nie zaprzeczy, że dawne malarstwo potrafi zachwycać, wzruszać, budzić podziw. Czy jednak można je włączyć w dyskurs o współczesności? Co z przesłań, które chcieli przekazać dawni artyści, pozostało aktualne do dziś? Postanowiliśmy to sprawdzić ogłaszając konkurs fotograficzny.

We wrześniu otwarto w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawę „Transalpinum”, na którą złożyły się arcydzieła Kunsthistorisches Museum z Wiednia oraz wybrane, najcenniejsze eksponaty gospodarza ekspozycji. POLITYKA jest patronem medialnym tego niezwykłego wydarzenia kulturalnego. Okoliczność ta podsunęła nam pomysł ogłoszenia konkursu na fotografie inspirowane pracami dawnych mistrzów. Zaciekawiło nas, jak sztuka tworzona wiele wieków temu może skłaniać do refleksji dziś żyjących ludzi. Wybraliśmy więc cztery obrazy i poprosiliśmy o fotograficzne wariacje na ich temat.

Na konkurs nadeszło 155 prac. Najczęściej wyobraźnię uczestników pobudzał obraz „Zima” Giuseppe Arcimbolda (58 zgłoszeń), najrzadziej – „Gra w karty” Woutera Pietersza II Crabetha (22 zgłoszenia). Fantazja fotografów podążała rozmaitymi ścieżkami.

Po długiej i burzliwej dyskusji jury postanowiło nagrodzić pięć prac, zaś trzy kolejne uhonorować wyróżnieniami. Poniżej prezentujemy docenione fotografie wraz z krótkim uzasadnieniem. Dla porównania i konfrontacji przypominamy też oryginały, które stały się źródłem inspiracji.

GRAND PRIX oraz I nagroda w kategorii „Gra w karty”: Łucja Ondrusz z Krakowa

Jury doceniło niezwykłą naturalność uchwyconej w kadrze sytuacji i jej silne osadzenie w realiach dzisiejszej Polski. A równocześnie zdjęcie w sposób ciekawy i przewrotny nawiązuje do oryginału.

I nagroda w kategorii „Zima”: Daniel Flis ze Świdnika

Autor, jako jeden z nielicznych, znalazł własny, oryginalny i zaskakujący sposób na zmierzenie się z wizjonerskim Arcimboldo. Martwą naturę zastąpił miejskim pejzażem, bogactwo – ascetyzmem, kolor – czernią i bielą.

I nagroda w kategorii „Portret złotnika”: Cezary M.

Polityka 49.2004 (2481) z dnia 04.12.2004; Kultura; s. 74
Reklama