Archiwum Polityki

Paszporty do Europy

Było już po północy, gdy w sobotnią noc 8 lutego ze sceny teatru Roma schodził Kazik Staszewski. Jego występ był zwieńczeniem nie tylko czterogodzinnego koncertu, ale także trwającego ponad miesiąc Festiwalu Kulturalnego „Polityki” – „Paszporty do Europy”. Wydarzenia biegły tak szybko, że dopiero teraz sporządzamy remanent.

Festiwal zorganizowaliśmy z okazji 10-lecia naszej nagrody kulturalnej – Paszportów „Polityki”. W historii naszej redakcji – a zdaje się i polskiej prasy – było to przedsięwzięcie bez precedensu. W sumie pomiędzy 7 stycznia a 8 lutego odbyło się ponad trzydzieści imprez. Zorganizowaliśmy trzy wystawy, kilka publicznych debat, cztery recitale; odbył się przegląd filmowy (dziewięć projekcji), a do programu festiwalu włączonych zostało osiem spektakli teatralnych. Odbył się jeden – za to gigantyczny – koncert estradowy oraz okazała impreza wręczenia nagród tegorocznym laureatom z udziałem prezydenta RP. W wydarzeniach festiwalowych wzięło osobiście udział trzydziestu naszych laureatów z różnych lat, a kolejnych czternastu obecnych było poprzez dzieła, filmy, spektakle teatralne. Staraliśmy się naszym czytelnikom dać okazję bliższego poznania ich dorobku, a samym laureatom – okazję do zademonstrowania, w jakiej artystycznej formie się znajdują.

Bilanse, remanenty

Trudno wyobrazić sobie lepsze symboliczne zamknięcie festiwalu od występu Kazika Staszewskiego. Jest on typem artysty równocześnie niepokornego i dojrzałego, odpornego na miraże show-biznesu i podążającego własną, oryginalną ścieżką, ciągle poszukującego i nieulegającego pochlebstwom, pod każdym względem twórczego. Właśnie takich artystów zawsze pragnęliśmy nagradzać Paszportami. Czy to się nam udawało?

Pierwszej okazji do refleksji dostarczyła już, inaugurująca festiwal, uroczystość wręczenia tegorocznych Paszportów. Przypomnę, że w dziesięciolecie Paszportów uhonorowaliśmy też najbardziej zasłużonych w naszej ocenie animatorów kultury. Wydaje się, że w dzisiejszych, wysoce sprofesjonalizowanych czasach, powodzenie wielkich przedsięwzięć kulturalnych i artystycznych opiera się na dwóch filarach: pieniądzach i organizacji.

Polityka 8.2003 (2389) z dnia 22.02.2003; Kultura; s. 58
Reklama