Archiwum Polityki

Kraków tańczy pawanę

Co roku na początku sierpnia jest taka niedziela w Krakowie, kiedy Rynek Główny staje się wielką salą balową. To wielki finał jedynego na świecie festiwalu tańców dworskich Cracovia Danza, na którym członkowie Baletu Dworskiego Ardente Sole, organizatora imprezy, oraz zaproszeni przez nich goście uczą wszystkich chętnych (a bywa to 500–600 osób) tańczyć pawanę, brola i almandę. W tym roku 8 sierpnia po raz pierwszy zaproszą też publiczność do poloneza, ponieważ tematem jubileuszowej piątej edycji festiwalu jest dwór i taniec polski (każda edycja ma inny temat). Przez tydzień w Willi Decjusza odbywają się warsztaty taneczne, na gościnne występy na Rynku i dziedzińcu wawelskim przyjeżdżają też zespoły tańczącej młodzieży z Polski i zagranicy (w tym roku Ukraina, USA, Rosja, Niemcy). Na towarzyszącej zaś warsztatom konferencji będzie mowa nie tylko o polskiej kulturze dworskiej, ale także o obecności polskich tańców w balecie europejskim XVI i XVII w. (np. w balecie Jean-Philippe’a Rameau „Les Indes galantes” jest taniec dwóch Polaków). Sam balet Ardente Sole – pod kierownictwem jego twórczyni Romany Agnel – przygotowuje spektakl taneczno-pantomimiczny „Sobieski i Marysieńka”. Informacje o festiwalu: www.ardentesole.art.pl.

Dorota Szwarcman

Polityka 32.2004 (2464) z dnia 07.08.2004; Kultura; s. 53
Reklama