Archiwum Polityki

Wolny Stańko

Tylko pół godziny muzyki, ale bardzo wyrazistej i emocjonalnej. Tomasz Stańko skomponował tych kilka krótkich utworów specjalnie na ekspozycję Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie można ich słuchać oglądając eksponaty, a teraz już także kupić płytę na pamiątkę. Trębaczowi towarzyszy tu nie tylko Simple Acoustic Trio, z którym ostatnio stale występuje, ale jeszcze kilkoro muzyków solowych i orkiestra smyczkowa Polskiego Radia, która, wraz z elektronicznymi brzmieniami Janusza Skowrona, przydaje muzyce przestrzeni. To brzmienie przypomina trochę kompozycje Stańki sprzed lat dla Studia Jazzowego PR, a trochę – muzykę z filmów polskich tamtej epoki, czemu trudno się dziwić: sam trębacz (cytowany w omówieniu na okładce) przyznaje, że szczególnie ważne dlań podczas przygotowań do tego zadania były takie dzieła o Powstaniu jak „Kanał” Wajdy czy „Kolumbowie” Bratnego. Jednocześnie odczuwalne jest, że atmosfera Powstania, zrywu ludzi wolnych i czystych, jest bardzo bliska temu także zawsze wolnemu artyście.

Dorota Szwarcman

Tomasz Stańko „Wolność w sierpniu” FiRe 2005

Polityka 23.2005 (2507) z dnia 11.06.2005; Kultura; s. 73
Reklama