Archiwum Polityki

Popyt na piękno

Polacy okazali się wyjątkowymi estetami. Przez półtora miesiąca sprzedano 15 tys. egzemplarzy „Historii piękna” Umberta Eco, a wydawca (Rebis) przygotowuje kolejny dodruk i szacuje, że do końca lata sprzeda 20 tys. Wystarczyło 17 godzin, by hurtownicy i księgarze wykupili 10 tys. sztuk II wydania, co oznacza, że książka sprzedawała się w tempie 10 egzemplarzy na minutę. To wynik, szczególnie w dzisiejszych czasach, imponujący, ale nie rekordowy. Zdecydowanym liderem w tej konkurencji pozostaje „Sztuka świata” wydawnictwa Arkady. Jej I tom ukazał się w 1987 r., XIV (i nie ostatni) – w tym roku. Sprzedaż wielu tomów z tej serii (szczególnie wcześniejszych) osiągnęła już ponad 100 tys. egzemplarzy. W ogóle Arkady są zdecydowanym liderem na polskim rynku albumów i książek o sztuce. Ich największymi bestsellerami (poza „Sztuką świata”) w ostatniej dekadzie okazały się:

Maria Poprzęcka, Arcydzieła malarstwa polskiego – 19 tys. egz.
Siostra Wendy Beckett, 1000 Arcydzieł – 15 tys.
Siostra Wendy Beckett, Historia malarstwa – 14,5 tys.
Watykan, seria: Arcydzieła malarstwa – 9,5 tys. (mimo bardzo wysokiej ceny 285 zł).

Warto jednak dodać, że te wyniki osiągano niekiedy przez wiele lat. – Nowe książki o sztuce wydajemy zawsze w nakładach 1,5–3 tys. egzemplarzy i niestety dodruki często nie są już potrzebne. Jeżeli jakiegoś tytułu sprzedamy w ciągu roku 5 tys. egzemplarzy, to jest to już sukces. – zauważa Joanna Świąder, dyrektor marketingu w Arkadach. 15 tys. „Historii piękna” w miesiąc robi więc wrażenie.

Polityka 27.2005 (2511) z dnia 09.07.2005; Kultura; s. 56
Reklama