Archiwum Polityki

Wschód daleki i bliższy

Każda edycja Warszawskiej Jesieni ma temat główny i parę pobocznych. Tegoroczna – to podróż na Wschód. Ten dalszy, przede wszystkim japoński, chiński i koreański (m.in. Toru Takemitsu, Toshio Hosokawa, Unsuk Chin, Younghi Pagh-Paan), z egzotyką bambusowych organów sho czy fletu shakuhashi oraz z sobie właściwym postrzeganiem świata. I ten o wiele bliższy nas: Rosja, Ukraina, Białoruś (m.in. Walentin Silwestrow, Edison Denisow, Larisa Simakowicz). Festiwal obchodzi też 80 urodziny wielkiej postaci naszej współczesności, francuskiego kompozytora i dyrygenta Pierre’a Bouleza – jego dzieło „Repons” zabrzmi w hali sportowej na Bemowie. Bo, jak co roku, Jesień – poza salami Filharmonii Narodowej i Akademii Muzycznej – zagości w nietypowych miejscach: tradycyjnie już w Warszawskiej Wytwórni Wódek Koneser i w Fabryce Trzciny, ale także w Hali Najwyższych Napięć Instytutu Energetyki. W Teatrze Narodowym zaś zostanie przedstawiony spektakl „Krajobraz z dalekimi krewnymi” autorstwa kompozytora, reżysera, socjologa i byłego rockmana Heinera Goebbelsa. To tylko część festiwalowych atrakcji. A zaraz po koncercie finałowym rozpoczyna się stowarzyszony z Jesienią dwudniowy festiwal młodej elektroniki Turning Sounds.

Dorota Szwarcman

48 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Warszawa 16–24 września. Informacje: www.warszawska-jesien.art.pl

Polityka 37.2005 (2521) z dnia 17.09.2005; Kultura; s. 57
Reklama