Archiwum Polityki

Listy o prasie

Artykuł Agnieszki Rybak [„Sezon krokodyli”, POLITYKA 41] podnosi tezę, że następuje marginalizacja i schyłek prasy regionalnej w Polsce. Dane temu zaprzeczają. Średnia tygodniowa sprzedaż 9 dzienników Polskapresse, w tym 3 powiązanych kapitałowo, wyniosła w sierpniu 2005 r. 2 mln 570 tys. egzemplarzy. W tym samym czasie sprzedaż „Gazety Wyborczej” w tych samych 6 regionach, w których wychodzą dzienniki Polskapresse, wyniosła 1 mln 316 tys. egz. Czytelnictwo tygodniowe dzienników na obszarze ukazywania się dzienników grupy wydawniczej Polskapresse wynosiło w okresie I–VIII 2005 r.: „Gazeta Wyborcza” – 20,3 proc., „Fakt” – 25,3 proc., 9 dzienników Polskapresse – 34, 4 proc. Mówienie, że dzienniki regionalne sprzedają się w śladowych ilościach, nie ma uwzględnienia w liczbach. W sierpniu 2005 r. „Dziennik Łódzki” sprzedawał się w środę w liczbie 53 885 egz. „Dziennik Zachodni” w czwartek w liczbie 64 185 egz. Nie jest też prawdą, że „Obcinanie kosztów i brak konkurencji sprowadziły lokalne gazety głównie do roli nośnika reklam (...)”. Konkurencją dla dzienników regionalnych w regionach są dzienniki ogólnopolskie, w tym „Gazeta Wyborcza” czy „Fakt” oraz tygodniki lokalne, których w Polsce jest około tysiąca. (...) Udział stron reklamowych w całkowitej objętości gazet Polskapresse w II kwartale 2005 r. wyniósł 37 proc., natomiast w tym samym okresie w „Gazecie Wyborczej” – 47 proc. (wg Raportu Kwartalnego Agory). (...)

W imieniu Zarządu Polskapresse
Magdalena Chudzikiewicz, rzecznik prasowy Polskapresse

W artykule „Sezon krokodyli” znalazła się nieprawdziwa informacja dotycząca sytuacji prasy regionalnej, a w szczególności wiodącej pozycji dodatków do „Gazety Wyborczej”.

Polityka 42.2005 (2526) z dnia 22.10.2005; Listy; s. 123
Reklama