Archiwum Polityki

Składanie procentów

Masz oszczędności? To znakomicie. Ale wiedz, że skończyły się czasy łatwych zysków. W naszym poradniku mamy propozycje dla inwestorów ostrożnych, odważnych i dla indywidualistów. Każdemu według potrzeb i pieniędzy. Według ekspertów warto lokować już po 300–400 zł miesięcznie.

Jeszcze do niedawna większość Polaków zakładała lokaty bankowe albo kupowała państwowe obligacje. Na nich jednak coraz trudniej zarobić. Czasy dla chcących pomnażać swoje pieniądze – w chwili, gdy gospodarka się rozpędza – są wbrew pozorom ryzykowne. Bankowcy ostrzegają: amatora w świecie finansów poznaje się po tym, że kupuje akcje, gdy są najdroższe, a wyprzedaje, gdy najtańsze. W takim przypadku musi stracić.

Tymczasem umiejętne lokowanie oszczędności to konieczność. Inflacja jest teraz niska, ale przecież stopniowo zmniejsza realną wartość każdego banknotu. Polacy uczą się więc na własnej skórze, jak inwestować. Jak wynika z badań instytutu SMG/KRC, rośnie grupa tych, którzy chcą zarabiać na akcjach i w funduszach inwestycyjnych. Szczególnie jest to widoczne wśród młodych, wykształconych mieszkańców dużych miast.

Jak wynika z badań, kwotą graniczną, przy której zaczynamy myśleć o takiej formie lokowania pieniędzy, jest 2,5 tys. zł miesięcznego dochodu na członka rodziny. Doradcy inwestycyjni twierdzą: nieważne, jak dużo inwestujesz, ważne, żebyś robił to systematycznie. Warto odkładać co miesiąc nawet 300–400 zł. Ale jak i gdzie?

Rady dla bardzo ostrożnych

Lokaty – najbardziej konserwatywny i bezpieczny sposób oszczędzania. Dają jednak ostatnio coraz mniejszy dochód. – Ich oprocentowanie jest niskie i będzie malało, bo polskie stopy procentowe równają do tych, które obowiązują w strefie euro – mówi Piotr Krawczyński, doradca finansowy z firmy Open Finance. Jak wyliczyli specjaliści z portalu finansowego money.pl, klient, który rok temu włożył na lokatę w banku 1 tys. zł, dziś zarobił – w przypadku najlepszych ofert – od 33 do 38 zł (przy oprocentowaniu 4,2–4,85).

Polityka 43.2005 (2527) z dnia 29.10.2005; Poradnik; s. 86
Reklama