Archiwum Polityki

Licz się ze słowami

Dla większości Polaków kupienie telefonu komórkowego przestało być problemem. Kłopot zaczyna się, gdy stajemy przed wyborem: na którego operatora się zdecydować i jaki z gąszcza taryf, promocji, usług i zachęt wybrać abonament? Gmatwanina taryf sprawia wrażenie, jakby operatorzy dążyli do ukrycia prawdziwych cen, uniemożliwiając zwykłemu klientowi zorientowanie się, „ile co naprawdę kosztuje”. Sami postanowiliśmy to policzyć

Zaledwie osiem lat temu, gdy Polska Telefonia Komórkowa Centertel, pierwszy polski oprator komórek, sprzedawała w 1992 r. swoje pierwsze aparaty, kosztowały one wraz z aktywacją 8,3 tys. zł. A więc tyle, ile wówczas trzeba było zapłacić za mały samochód. Dzisiaj mamy już w Polsce prawie 5 mln telefonów komórkowych, a trzech konkurujących ze sobą operatorów oferuje aparaty nawet po 20 zł. Podczas rozlicznych promocji ceny bywają symboliczne, bo nie chodzi o to, żeby zarabiać na sprzedaży telefonów, ale o to, żeby ich właściciele dzwonili.

Użytkownicy z kolei chcą wiedzieć, co robić, żeby comiesięczne rachunki telefoniczne nie porażały swoją wysokością. Każda z firm – Centertel (operujący także siecią cyfrową Idea), Era oraz Plus – oferuje od kilku do kilkunastu taryf. Przy czym w każdej z taryf inaczej płaci się za rozmowy w godzinach szczytu, wieczorem i w nocy. Jeszcze inaczej dzwoniąc wewnątrz i na zewnątrz sieci, inaczej w dni powszednie, święta, za minuty, półminuty. Wszystko to utrudnia porównania. Skorzystaliśmy więc z programu komputerowego opracowanego w Agencji AgatArt, aby spróbować odpowiedzieć na pytanie: kto daje nam dzwonić najtaniej?

Celem zobrazowania naszych wyliczeń powołaliśmy do życia pięć symbolicznych osób. Każda ma inne potrzeby komunikowania się za pomocą telefonu komórkowego i inne możliwości, głównie finansowe, inaczej też korzysta z telefonu. Rozmowy były liczone za pełne minuty, choć w Erze po pierwszej minucie, zaś w Plusie od początku taryfikacja jest co 30 sekund. Wszystkie stawki podane są w cenach netto, czyli bez 22 proc. podatku VAT.

Co więc robić, aby mniej płacić? Prosta odpowiedź – mało dzwonić – może być w przypadku komórki złudna.

Polityka 21.2000 (2246) z dnia 20.05.2000; Gospodarka; s. 76
Reklama