Archiwum Polityki

Radośnie o poważnej

Na wydanej z okazji 15-lecia Paszportów „Polityki” płycie „Najlepsi polscy wykonawcy – wielkie utwory muzyki klasycznej” można usłyszeć większość naszych laureatów, dziś

Paszporty „Polityki” w dziedzinie muzyki poważnej początkowo były poniekąd zapowiedzią przyszłej naszej nagrody Kreator Kultury, zainicjowanej w 2002 r. Pierwszym bowiem laureatem był wybitny organizator życia muzycznego Stanisław Leszczyński, a Paszport za 1995 r. otrzymał również działacz muzyczny – Stefan Sutkowski, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, w dowód uznania za dzieło budowane od 1961 r. zupełnie niezależnie i wytrwale. Najmniejsza opera świata, początkowo bez siedziby, otrzymała w końcu malutką salę, teatr-bombonierkę, dorobiła się kilku znaczących festiwali, przede wszystkim Mozartowskiego – pierwszego na świecie, na którym wykonano wszystkie dzieła sceniczne autora „Czarodziejskiego fletu”. Potem powstał Festiwal Oper Barokowych, Festiwal Monteverdiego i jeszcze kolejne, zespół zdobył swoją stałą niszę w świecie muzycznym, ale w tym fenomenie ważne jest szczególnie jedno: ta scena stanowi od lat kuźnię młodych talentów wokalnych. Tu debiutowali śpiewacy, którzy dziś błyszczą na scenach świata.

Wśród nich laureatka naszego Paszportu za 1996 r. Olga Pasiecznik, funkcjonująca za granicą jako Pasichnyk (jest z pochodzenia Ukrainką). Przez cały ostatni grudzień śpiewała w paryskiej Operze Garnier w „Alcynie” Haendla, w styczniu występuje w Operze Bawarskiej w Monachium w Haendlowskim „Ariodante”. W zeszłym roku nagrała wszystkie pieśni Mozarta wydane przez Fundację Pro Musica Camerata (stąd pochodzi znajdująca się na naszej płycie rejestracja pieśni „Un moto di gioia” z towarzyszeniem siostry, pianistki Natalii), a za granicą ukazały się płyty z jej udziałem: „Don Giovanni” Mozarta pod dyrekcją René Jacobsa (Harmonia Mundi) i „Siedem bram Jerozolimy” Pendereckiego pod batutą Antoniego Wita (Naxos; nominacja do Grammy).

Polityka 3.2008 (2637) z dnia 19.01.2008; Kultura; s. 68
Reklama