Archiwum Polityki

Historie z muzyką w tle

John Lennon, wróg publiczny
Po pamiętnym koncercie na stadionie w Ann Arbor w 1971 r. administracja Nixona uznała Johna Lennona za wroga publicznego numer jeden. Założono mu podsłuch, śledzili go agenci FBI, nie przedłużono mu wizy. Ex-Beatles nie dał się wyrzucić z USA, co, jak wiadomo, zakończyło się dla niego tragicznie. Te i inne wydarzenia odżywają w dokumencie „Ameryka kontra John Lennon” Davida Leafa oraz Johna Scheinfelda. Intencją autorów było też zapewne porównanie ówczesnego fermentu z naszymi czasami naznaczonymi wojną z terrorem, interwencją w Iraku i chowaniem głowy w piasek przez skomercjalizowanych do cna rockmanów.

Ogień z wodą
„Herbie Hancock: Możliwości”

to jeden z tych niepozornie wyglądających dokumentów, który poza uważną obserwacją procesu twórczego niczego więcej nie oferuje. Oglądamy spotkanie mistrza jazzowej improwizacji z gwiazdami popu, m.in. z Annie Lennox, Joss Stonem, Stingiem, Christiną Aguilerą, które próbują dopasować swój styl do wymagań genialnego pianisty. Eksperyment łączenia ognia z wodą zaowocował nagraniem w 2006 r. świetnej płyty „Possibilities”. Jon Fine, autor filmu, kapitalnie podpatrzył moment zauroczenia pomysłem chaotycznego poruszania się w nieznanym kierunku i „wyławiania” przez muzyków ostatecznego kształtu komponowanych przebojów.

Klimaty Andaluzji


Czym są emocje i taniec w połączeniu z tradycją? Nad tym zastanawia się Carlos Saura, nestor hiszpańskiego kina, w cyklu filmowych podróży w głąb iberyjskiej kultury. Po znakomitym, poetyckim „Tangu” i żywiołowym „Flamenco” nakręcił spokojniejszą w tonie, z lekka teatralną „Iberię” – porywający obraz współpracy wielu artystów nad utworem Isaaca Albeniza „Iberia”.

Polityka 16.2008 (2650) z dnia 19.04.2008; Kultura; s. 58
Reklama