Archiwum Polityki

Wczesny Allen

Nowy film w każdym sezonie. Ten rytm Woody Allen utrzymuje od dawna. Amerykanin jest, jeśli nie najpłodniejszym, to najbardziej systematycznym twórcą naszych czasów. Czekając na nowe „alleny”, warto też sięgać wstecz, do filmów z różnych jego okresów, ku czemu nadarza się właśnie okazja. „Inna kobieta” z 1988 r. ukazuje się na DVD w kolekcji dzieł wybranych mistrza. To „poważniejsza” pozycja w dorobku Allena, jego (kolejny) ukłon w stronę Ingmara Bergmana. Tematem, podobnie jak w „Tam, gdzie rosną poziomki”, jest bilans życia zablokowanego emocjonalnie człowieka – znanej pisarki, wytrawnej intelektualistki, która dochodzi do wniosku, że stawiając na karierę coś ważnego po drodze straciła. Pretekstem do snucia wspomnień, zastanowienia się nad błędami przeszłości, a w szczególności nad przyczynami oziębłości staje się podsłuchana przypadkiem rozmowa psychiatry z młodą ciężarną pacjentką, skarżącą się na małżeńskie problemy. Godne zapamiętania kreacje stworzyły w filmie Gena Rowlands oraz była partnerka i muza Allena Mia Farrow. Cała seria w wersji cyfrowo odnowionej liczyć będzie blisko 20 tytułów. Kolejną wydaną pozycją są „Cienie we mgle”, a w planach m.in. „Manhattan”, „Annie Hall” i „Zelig”.

j.w.

Polityka 24.2008 (2658) z dnia 14.06.2008; Kultura; s. 66
Reklama