Archiwum Polityki

Przełamując konwencje

Antologia Polskiej Animacji Eksperymentalnej” to trzy płyty, na których znajdziemy najznakomitsze rezultaty artystycznych poszukiwań twórców kilku pokoleń. Najstarszy obraz „Oko i ucho” pochodzi z lat 1945–46, zaś jego autorami są Franciszka i Stefan Themersonowie (których bogatą i różnorodną twórczość przypomina właśnie warszawskie Centrum Sztuki Współczesnej). W antologii nie mogło zabraknąć dokonań Waleriana Borowczyka i Jana Lenicy („Był sobie raz”, „Sztandar Młodych”), największych mistrzów w dziedzinie filmu animowanego, kontynuujących później swe kariery na Zachodzie. Są wczesne filmy Zbigniewa Rybczyńskiego („Nowa książka” i „Oj, nie mogę się zatrzymać!”), późniejszego laureata Oscara, oraz eksperymenty m.in. Józefa Robakowskiego, Juliana Antoniusza, Piotra Szulkina, Andrzeja Warchała. Z dzieł twórców współczesnych zwracają uwagę udane próby szukania nowych form wyrazu zdobywającego ostatnio międzynarodowy rozgłos Mariusza Wilczyńskiego („Śmierć na 5”, „Niestety”). (ZP)

Polityka 30.2008 (2664) z dnia 26.07.2008; Kultura; s. 54
Reklama