1 Urzekająca akwaforta „Nę-dzny posiłek” z 1904 r. powstała w tzw. okresie niebieskim (nazwa od koloru dominującego na obrazach) i była dopiero drugą grafiką w dorobku Picassa. Artysta często portretował wówczas nędzarzy, chorych, kaleki. Ale już rok później zaczął się kolejny etap; na jego obrazach zaroiło się od arlekinów, akrobatów, linoskoczków. Ten następny okres z kolei zwany jest:
a żółtym
b różowym
c zielonym
2 Ten rysunek tuszem zatytułowany „Akt. Lato w Cadaques” powstał w 1910 r. w stylu, który uważa się za najważniejszy wkład Picassa do sztuki XX wieku. Jest to:
a ekspresjonizm
b kubizm
c abstrakcja
3 W twórczości Picassa lata 1917–1925 zwykło się określać terminem „klasycyzm”, a typowym przykładem tego stylu są „Akty kobiece” z 1921 r. Fascynacja twórcy kulturą śródziemnomorską, jej mitami i symbolami nastąpiła po jednej z dwóch podróży zagranicznych, jakie odbył w swym długim życiu. Był to wyjazd do:
a Grecji
b Egiptu
c Włoch
4 Portret przedstawia Dorę Maar, partnerkę życiową Picassa w latach 1936–1943. Fama głosi, że artysta po raz pierwszy zwrócił na nią uwagę w kawiarni, gdy położyła dłoń na stole, a następnie zaczęła wbijać nóż między rozłożone palce, mocno się przy tym co chwila kalecząc. Dora Maar z zawodu była:
a fotografem
b baletnicą
c nauczycielką
5 Ten talerz ręcznie malował Picasso i należy on do kolekcji autorskiej porcelany podarowanej przez artystę Muzeum Narodowemu w Warszawie przy okazji jego pobytu w Polsce. Wizyta miała miejsce w roku:
a 1938
b 1948
c 1958
6 Picasso często powtarzał w swych pracach sceny przedstawione już wcześniej przez innych mistrzów: Cranacha, Velazqueza, Courbeta czy Delacroix.