Archiwum Polityki

Miliony na oligarchów

AGB Nielsen Media Research opublikował raport podsumowujący wydatki partii w czasie kampanii – ze specjalnym naciskiem na koszty emisji spotów wyborczych. Za podstawę przyjęto cenniki reklamowe telewizji z okresu 1 stycznia –18 października 2007. Najwięcej pieniędzy na filmiki promocyjne wydał PiS, który najpierw wykupił czas antenowy w wakacje – w samym sierpniu za blisko 6 mln zł – a następnie zainwestował 7,6 mln zł w 444 spoty wyemitowane już w okresie oficjalnej kampanii wyborczej. PO, mimo identycznego budżetu na kampanię (30 mln zł) i minimalnie mniejszej liczby filmików (438), w analogicznym okresie wydała 6,3 mln zł.

LiD przeznaczył na promocję w telewizji 4 mln zł. Wystarczyło to na zakup czasu antenowego dla aż 1086 spotów, m.in. dzięki lokowaniu ich w mniej obleganych stacjach (TVP Kultura, TVN Style, Planete). Czarny koń ostatnich wyborów, PSL, zarezerwował na spoty 5 mln zł, a filmiki ludowców pojawiły się na ekranach telewizorów dopiero trzy tygodnie przed wyborami – w liczbie 388. Chociaż ciężko w to uwierzyć, LPR stać było jedynie na 96 spotów za cenę 1,5 mln zł, zaś Samoobronę na 18 (!) za 120 tys. zł.

Polityka 44.2007 (2627) z dnia 03.11.2007; Flesz. Ludzie i wydarzenia; s. 7
Reklama