Archiwum Polityki

W górę Jangcy

Budowa Tamy Trzech Przełomów na najdłuższej chińskiej rzece fascynuje filmowców, czego rezultatem są liczne już obrazy fabularne i dokumentalne. Poskramianie potężnej Jangcy staje się na ekranie metaforą odwiecznej walki człowieka z żywiołami, ale jest również dowodem gospodarczej ofensywy Chin, które się na ów śmiały i kosztowny projekt zdobyły. (Kiedy tama zostanie ukończona, powstanie zbiornik wody o powierzchni większej niż obszar Polski!). Dokument „W górę Jangcy” znany jest już uczestnikom ostatniego warszawskiego festiwalu Planete Doc Review, na którym zdobył nagrodę główną. Reżyserem tego niezwykłego filmu jest Yung Chang, „zamorski Chińczyk”, jak sam o sobie mówi, obywatel Kanady, którego przodkowie wyemigrowali z kraju za Wielkim Murem. Na pomysł nakręcenia dokumentu wpadł podczas sentymentalnej podróży statkiem w górę Jangcy, którą odbył wraz z rodzicami i dziadkiem. W filmie odniesienia do rodzinnych wspomnień pojawią się tylko w odautorskim komentarzu zza kadru. Na pierwszym planie znalazło się natomiast dwoje młodych Chińczyków, których reżyser spotkał na statku wożącym turystów, gdzie dostali pracę. Chłopiec cały czas się buntuje, próbuje mieć własne zdanie, dlatego nie zrobi kariery. Co innego 16-letnia Yu, przechrzczona dla dobra zachodnich gości na Cindy, córka biednych chłopów koczujących w rozpadającej się chatce nad brzegiem Jangcy, w miejscu, które wkrótce zniknie pod wielką wodą. Ona musi utrzymać rodzinę, jest więc pokorna i posłuszna, co potrafią docenić bossowie. Prosta, szczera i ambitna Yu (Cindy) staje się główną bohaterką filmu, opowiadającego ciekawą historię o najdłuższej rzece Chin i ludziach, których losy od stuleci były z nią związane.

Polityka 28.2008 (2662) z dnia 12.07.2008; Kultura; s. 48
Reklama