Archiwum Polityki

Multimedialny Szekspir

Występ legendy nowojorskiej awangardy The Wooster Group dowodzi, że XIII edycja Festiwalu Szekspirowskiego (1–10 sierpnia) może być jedną ze szczęśliwszych w historii trójmiejskiej imprezy. Kierowana od niemal trzech dekad przez Elizabeth LeCompte supergrupa pokaże „Hamleta” – multimedialny eksperyment (zespół przywiezie cztery tony sprzętu audio-wideo), którego punktem wyjścia jest nagranie broadwayowskiej adaptacji sztuki Szekspira z 1964 r. w reż. Johna Gielguda, z Richardem Burtonem w roli tytułowej. Wykorzystywanie multimediów w teatrze jest motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu. Projekcje wideo, elementy tańca i muzyka konstruują na równi z aktorami „Sen nocy letniej” i „Kupca weneckiego” – spektakle grupy Propeller z teatru The Whatermill z Wielkiej Brytanii, „Kupca weneckiego” niemieckiej Bremer Shakespeare Company, rumuńsko-węgierskiego „Ryszarda III” w reż. Gábora Tompy oraz „Hamleta” z Teatru Narodowego w Sibiu w Rumunii. Peter Brook pokaże wyreżyserowany w Schauspielhaus w Zurychu monodram „Warum, Warum”, inspirowany tekstami: Meyerholda, Craiga, Dullina, Artauda, Zeami Motokiyo oraz Szekspira. Polskę reprezentuje w tym roku „Poskromienie złośnicy” w reż. Szymona Kaczmarka z gdańskiego teatru Wybrzeże i „Otello. Wariacje na temat” w reż. Agaty Dudy-Gracz z Teatru im. Jaracza w Łodzi. Program festiwalu dopełnia m.in. plenerowy „Sen nocy letniej” Szekspirowskiego Teatru Globe, szekspirowskie produkcje szkół teatralnych oraz międzynarodowa konferencja poświęcona zjawisku przenikania się sztuk multimedialnych i teatru.

Polityka 31.2009 (2716) z dnia 01.08.2009; Kultura; s. 39
Reklama