Archiwum Polityki

Muzyka po angielsku

Na początek The Cinematic Orchestra, na koniec (dwukrotnie) Aphex Twin - tak zaskakująco i atrakcyjnie przedstawiają się ramy siódmej edycji krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum (13-19 września). Jej przedmiotem jest współczesna muzyka Wielkiej Brytanii. Od elektronicznego jazzu zatem, granego z orkiestrą Sinfonietta Cracovia w hali ocynowni chemicznej ArcelorMittal Poland (a bezpośrednio po nim show Chrisa Cunninghama, artysty efektów specjalnych i teledysków, w Łaźni Nowej) - aż po również elektroniczne granie, ale zupełnie inne, które wytwórnia Aphexa Twina, Rephlex Records nazwała braindance. W środku festiwalu muzyka nazywana akademicką, znana raczej bywalcom Warszawskich Jesieni; po dwa koncerty dziennie w wykonaniu znakomitych zespołów: Asko/Schonberg, Ensemble InterContemporain, Ensemble Recherche, London Sinfonietta, Ensemble Modern, Klangforum Wien. Kompozytorzy ze starszego pokolenia (75-latki Harrison Birtwistle i Peter Maxwell Davies, 70-letni Jonathan Harvey i o pięć lat młodszy Brian Ferneyhough) i z pokolenia 50-latków (George Benjamin, Oliver Knussen, Mark Anthony Turnage, Julian Anderson); każdy z tych twórców o bardzo różnych osobowościach i światach muzycznych będzie bohaterem koncertu monograficznego. Większość koncertów w Muzeum Inżynierii Miejskiej i Łaźni Nowej.

Dorota Szwarcman

Szczegóły: www.sacrumprofanum.com

Polityka 37.2009 (2722) z dnia 12.09.2009; Kultura; s. 51
Reklama