Archiwum Polityki

Żółci i czerwoni

Rozstrzygnęliśmy 13 już ranking „Polityki” na najlepszych posłów i tych, którym wręczamy trójkąty ostrzegawcze, sygnał, że słabo sprawują mandat. Głosowali, jak zwykle, dziennikarze

Tegoroczny ranking pokazał, że obecny Sejm nie ma zdecydowanych liderów, wielkich mówców, porywających debat. Ma za to sporą grupę doświadczonych parlamentarzystów, którzy zresztą głównie są widoczni w komisjach i podkomisjach. Nie robi się już parlamentarnych karier podczas prac komisji śledczych. Marek Biernacki jest tu wyjątkiem.

Uroczyste ogłoszenie wyników rankingu i wręczenie wyróżnień (dyplomów i żółtych koszulek z nr 1), a także znaków ostrzegawczych odbyło się 9 września w salach klubowych w Sejmie, z udziałem marszałka Bronisława Komorowskiego, który z góry zapowiedział, że zdaje sobie sprawę z mocnych i słabych stron kierowanego przez siebie Sejmu. Podczas swojego przemówienia przyłączył się do opinii Jerzego Baczyńskiego, redaktora naczelnego „Polityki”, że są jeszcze dobrzy posłowie, i zgłosił pomysł, aby może także parlamentarzyści wybierali dobrych dziennikarzy. Obecni byli wicemarszałkowie, członkowie prezydium Sejmu i posłowie ze wszystkich ugrupowań. Tym razem aż troje posłów, Nelly Rokita, Janusz Palikot i Eugeniusz Kłopotek, odebrało nasze trójkąty ostrzegawcze, co było ewenementem w historii rankingu, ale też dowodem ich odwagi i poczucia humoru.

Posłowie najlepsi (ze względu na zbliżoną liczbę wskazań w kolejności alfabetycznej)

Marek Biernacki (PO) zbierał dziennikarskie głosy przede wszystkim za spokojne i rzeczowe prowadzenie trudnej komisji śledczej, badającej sprawę porwania i zamordowania Krzysztofa Olewnika. Doceniono jego gotowość do międzypartyjnej współpracy i bardzo merytoryczny sposób prowadzenia sejmowej komisji spraw wewnętrznych. „Jeszcze zanim komisja badająca sprawę Olewnika rozpoczęła pracę, każdego z jej członków zaprosił na kawę, aby omówić warunki współpracy i cele, jakie chce osiągnąć” (cytowane uzasadnienia pochodzą od głosujących dziennikarzy).

Polityka 38.2009 (2723) z dnia 19.09.2009; Kraj; s. 36
Reklama