Archiwum Polityki

Springer po Agorze

Nowym prezesem spółki Axel Springer Polska – jednego z największych wydawnictw prasowych w naszym kraju – został Marek Sowa. Zastąpi na tym stanowisku Floriana Felsa, który pełnił funkcję prezesa przez ostatnie 4 lata, a teraz w ogóle odchodzi z koncernu AS.

Tej nominacji pikanterii dodaje fakt, że Sowa niedawno kierował koncernem Agora SA i może znać wszystkie handlowe i strategiczne sekrety głównego polskiego konkurenta Springera. Z Agory odszedł w listopadzie 2008 r. Oficjalnie – z powodów osobistych. Nie brakowało jednak opinii, że prawdziwą przyczyną były słabe wyniki Agory, nieudane inwestycje nowego prezesa, a także konflikty ze „starą gwardią”, która tworzyła „Gazetę Wyborczą”. Nie bez znaczenia było i to, że Agora nie zrealizowała planów ekspansji na rynku telewizyjnym.

Sowa z wykształcenia jest amerykanistą, pierwsze doświadczenia zbierał pod koniec lat 80. w USA pracując dla telewizji CBS. Po powrocie do Polski był m.in. dyrektorem ds. rozwoju w amerykańskiej spółce At Entertainment, do której należała Polska Telewizja Kablowa oraz płatna telewizja satelitarna Wizja TV. Od 2000 r. pracował dla amerykańskiego koncernu medialnego Liberty Global. W 2007 r. zastąpił na fotelu prezesa Agory Wandę Rapaczyńską, by niespełna półtora roku później podać się do dymisji.

Spółka Axel Springer Polska, którą od lutego będzie kierował Sowa, jest częścią międzynarodowego koncernu Axel Springer AG. Zatrudnia ok. 800 osób i jest wydawcą m.in. tabloidu „Fakt”, tygodnika „Newsweek Polska” oraz miesięcznika „Forbes”. Nowego prezesa czeka trudne zadanie, bo Florian Fels zostawia mu spółkę w nie najlepszej kondycji – strata za rok ubiegły wyniosła 47 mln zł, a straty skumulowane doszły już do ok.

Polityka 2.2010 (2738) z dnia 09.01.2010; Flesz. Ludzie i wydarzenia; s. 8
Reklama