POLITYKA
Prenumerata cyfrowa
Zaloguj
Moja półka
POLITYKA

POLITYKA
Prenumerata
Zaloguj
Janina Paradowska
Galerie

160 lat Levisa - galeria

20 maja 2013
Skośny ścieg bawełny, podwójny szew i wzmacniające nity w krytycznych punktach decydują o trwałości spodni. Skośny ścieg bawełny, podwójny szew i wzmacniające nity w krytycznych punktach decydują o trwałości spodni. flickrohit / Flickr CC by 2.0
Równo 160 lat temu Levi Strauss założył swą firmę włókienniczą - Levi Strauss & Co.

Wielokrotnie wcześniej krawcy albo szewcy zyskiwali uznanie oraz zamówienia na dworach. Dyktowali modę w stolicach. Jak to się stało, że roboczy uniform do tego stopnia zawładnął modą i kulturą masową?
Twórca firmy - Löb Strauß przybył z Francji i w Nowym Świecie wybrał zachodnie wybrzeże USA oraz nazwisko Levi Strauss. Rodzina Straussów miała korzenie niemiecko-żydowskie i zajmowała się tekstyliami. Levi otworzył w San Francisco filię spółki rodzinnej.SIPA PRESS/EAST NEWS Twórca firmy - Löb Strauß przybył z Francji i w Nowym Świecie wybrał zachodnie wybrzeże USA oraz nazwisko Levi Strauss. Rodzina Straussów miała korzenie niemiecko-żydowskie i zajmowała się tekstyliami. Levi otworzył w San Francisco filię spółki rodzinnej.
Kanał Panamski - symbol Ameryki początku XX w. Morderczy klimat sprawił, że Europejczycy wycofali się z budowy, a pracę dokończyli dopiero po 33 latach Amerykanie w dżinsach. To Levis miał kontrakt na kombinezony robocze dla budowniczych kanału.fcestrada/Flickr CC by 2.0 Kanał Panamski - symbol Ameryki początku XX w. Morderczy klimat sprawił, że Europejczycy wycofali się z budowy, a pracę dokończyli dopiero po 33 latach Amerykanie w dżinsach. To Levis miał kontrakt na kombinezony robocze dla budowniczych kanału.
Współczesna metka z uwiecznioną próbą wytrzymałości spodni roboczych dla górników i farmerów.carianoff/Flickr CC by 2.0 Współczesna metka z uwiecznioną próbą wytrzymałości spodni roboczych dla górników i farmerów.
Widokówka reklamowa z początku XX w. z Topeki w stanie Kansas. Moc porównywalna z końską pojawia się w ikonografii od początku.Marion Doss/Flickr CC by 2.0 Widokówka reklamowa z początku XX w. z Topeki w stanie Kansas. Moc porównywalna z końską pojawia się w ikonografii od początku.
Pierwszy i najważniejszy model: 501 (na zdjęciu) został opatentowany w 1873 r.  A np. model 512 to dzwony modne w latach 70. XX w. i noszone przez „dzieci kwiaty”.carianoff/Flickr CC by 2.0 Pierwszy i najważniejszy model: 501 (na zdjęciu) został opatentowany w 1873 r. A np. model 512 to dzwony modne w latach 70. XX w. i noszone przez „dzieci kwiaty”.
W latach 60. XX w. Europa zobaczyła pokolenie buntowników - gwiazdy Hollywood ubrane w dżinsy. Marlon Brando w tytułowej roli w filmie „Dziki” (The Wild One z 1954 r.).Mary Evans Picture Library/EAST NEWS W latach 60. XX w. Europa zobaczyła pokolenie buntowników - gwiazdy Hollywood ubrane w dżinsy. Marlon Brando w tytułowej roli w filmie „Dziki” (The Wild One z 1954 r.).
W tym czasie pokolenie naszych dziadków kultywowało mniej lub bardziej autentyczną legendę młodego kraju - USA. Kowboj na biwaku, a wśród atrybutów dżinsy. USA połowa XX w.mattieb/Flickr CC by 2.0 W tym czasie pokolenie naszych dziadków kultywowało mniej lub bardziej autentyczną legendę młodego kraju - USA. Kowboj na biwaku, a wśród atrybutów dżinsy. USA połowa XX w.
Czekać kilka sezonów zanim wytrze się barwnik indygo, albo przetrze się bawełna? Pod koniec XX w. wytrzymałość produktu stała się przeszkodą dla firmy i nabywcy. Dziś wolimy kupować od razu wytarte i zniszczone spodnie.carianoff/Flickr CC by 2.0 Czekać kilka sezonów zanim wytrze się barwnik indygo, albo przetrze się bawełna? Pod koniec XX w. wytrzymałość produktu stała się przeszkodą dla firmy i nabywcy. Dziś wolimy kupować od razu wytarte i zniszczone spodnie.
Spodnie Levisa nosiły gwiazdy rocka i pop, a na przełomie wieków jeden z symboli cyfrowej rewolucji, Steve Jobs, prezentował w nich najważniejsze produkty Apple`a.Wikimedia/Wikipedia Spodnie Levisa nosiły gwiazdy rocka i pop, a na przełomie wieków jeden z symboli cyfrowej rewolucji, Steve Jobs, prezentował w nich najważniejsze produkty Apple`a.
Pojawienie się amerykańskich marek - barów Mc Donalds`a albo fabryki Levi Strauss & Co niosło wielkie nadzieje w krajach transformacji w Ameryce Południowej, w Azji, a także w Polsce. Na zdjęciu sklep firmowy w Płocku.Tomasz Niesłuchowski/Agencja Gazeta Pojawienie się amerykańskich marek - barów Mc Donalds`a albo fabryki Levi Strauss & Co niosło wielkie nadzieje w krajach transformacji w Ameryce Południowej, w Azji, a także w Polsce. Na zdjęciu sklep firmowy w Płocku.
Salon w Bangalore w Indiach.Charles Haynes/Flickr CC by 2.0 Salon w Bangalore w Indiach.
Ostatnie lata przynoszą obrazy z zaplecza wielkich koncernów odzieżowych. Fabryki w Kambodży, Bangladeszu i w Chinach, mimo że produkują taniej, stają się wizerunkowym obciążeniem także dla Levisa.Małgorzata Kujawka/Agencja Gazeta Ostatnie lata przynoszą obrazy z zaplecza wielkich koncernów odzieżowych. Fabryki w Kambodży, Bangladeszu i w Chinach, mimo że produkują taniej, stają się wizerunkowym obciążeniem także dla Levisa.
Janina Paradowska

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Dwutygodnik FORUM
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.