W porzekadle „nie oceniaj książki po okładce” jest jakiś sens – sama okładka niewiele na temat treści książki zdradza. Ale potrafi do niej skutecznie zniechęcić, zwłaszcza jeśli zanadto ucieka w stereotyp. Powieści kobiece ilustrowane atrybutami kobiecości, kryminały z obowiązkową plamą krwi i wybitym dużą czcionką nazwiskiem autora, fantastyka w złocie i trójwymiarze – to chyba przejaw przesadnej ostrożności. „W Polsce coraz rzadziej spotyka się pracochłonne rysowane projekty. Kiedyś praca nad okładką trwała 2–3 miesiące – teraz czasem musi być gotowa w tydzień” – pisze w świątecznym numerze POLITYKI Justyna Sobolewska.
Szczęśliwie zdarzają się odstępstwa od tej reguły. Mamy więc na rynku okładki estetyczne, przemyślane, niebanalne, starannie wykonane. Oto subiektywny zestaw tegorocznych, naszym zdaniem najciekawszych, projektów. Kolejność absolutnie przypadkowa.
Wybrały Justyna Sobolewska i Aleksandra Żelazińska
Szczęśliwie zdarzają się odstępstwa od tej reguły. Mamy więc na rynku okładki estetyczne, przemyślane, niebanalne, starannie wykonane. Oto subiektywny zestaw tegorocznych, naszym zdaniem najciekawszych, projektów. Kolejność absolutnie przypadkowa.
Wybrały Justyna Sobolewska i Aleksandra Żelazińska
Karakter/mat. pr.
<br/><b>Virginia Woolf, „Eseje wybrane”, Wydawnictwo Karakter. Projekt okładki: Przemek Dębowski</b>
Wydawnictwo Literackie/mat. pr.
<br/><b>Dorota Masłowska, „Więcej niż możesz zjeść”, Wydawnictwo Literackie. Projekt okładki: Maciej Sieńczyk</b>
Wydawnictwo Czarne/mat. pr.
<br/><b>Weronika Murek, „Uprawa roślin południowych metodą Miczurina”, Wydawnictwo Czarne. Projekt okładki: Iwona Chmielewska</b>
Wydawnictwo Marginesy/mat. pr.
<br/><b>Pawieł Basiński, „Lew Tołstoj. Ucieczka z raju”, Wydawnictwo Marginesy. Projekt okładki: Piotr Zdanowicz</b>
Państwowy Instytut Wydawniczy/mat. pr.
<br/><b>Auguste de Villiers de L'Isle-Adam, „Ewa jutra”, Państwowy Instytut Wydawniczy. Projekt okładki: Fajne Chłopaki</b>
Wielka Litera/mat. pr.
<br/><b>Marek Bieńczyk, „Przezroczystość”, Wielka Litera. Projekt okładki: Justyna Czerniakowska</b>
W.A.B./mat. pr.
<b>Milan Kundera, wznowienia powieści w nowej oprawie, Wydawnictwo W.A.B. Projekt okładki: Przemek Dębowski</b>
Wydawnictwo Albatros/mat. pr.
<br/><b>Jhumpa Lahiri, „Zagubieni wśród hiacyntów”, Wydawnictwo Albatros. Projekt okładki: Dark Crayon/Piotr Cieśliński</b>
Niebieska Studnia/mat. pr.
<br/><b>Chuck Palahniuk, „Przeklęci”, Niebieska Studnia. Projekt okładki: Paweł Jońca</b>
Książkowe Klimaty/mat. pr.
<br/><b>Maroš Krajňak, „Entropia”, Książkowe Klimaty. Projekt okładki: Mile Widziane</b>
Wydawnictwo Literackie/mat. pr.
<br/><b>Virginia Woolf, „Fale”, Wydawnictwo Literackie. Projekt okładki: Robert Kleemann</b>
Wydawnictwo Czarne/mat. pr.
<br/><b>Paweł Goźliński, „Dziady”, Wydawnictwo Czarne. Projekt okładki: Fajne Chłopaki</b>
Wydawnictwo MG/Polityka
<br/><b>Giovanni Boccaccio, „Dekameron”, Wydawnictwo MG. Projekt okładki: Elżbieta Chojna</b>
Wydawnictwo Znak/mat. pr.
<br/><b>Beata Chomątowska, „Pałac. Biografia intymna”, Wydawnictwo Znak. Projekt okładki: Wojtek Kwiecień-Janikowski</b>
Wydawnictwo Marginesy/mat. pr.
<br/><b>Gijs van Hensbergen, „Gaudi. Biografia”, Wydawnictwo Marginesy. Projekt okładki: Anna Pol</b>