Przejdź do treści
Janina Paradowska
12 sierpnia 2016
Galerie

Wszystkie barwy głosów w ramach 12. edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur

12 sierpnia 2016
<b>Chouk Bwa Libete</b> grają korzenną muzykę z Haiti. Źródłem ich muzyki są typowe elementy dla haitańskiego voodoo:  rytm i taniec. Korzenie wyrwane z Afryki i przeniesione na karaibski ląd. – <em>To jest świetna grupa, która fantastycznie wypada na festiwalach, nie tylko world music. Kiedy ich słucham i zamykam oczy, przypomina mi się, że ja także jestem dzieckiem voodoo. Wpadam w taneczny trans. To wspaniałe uczucie</em> – mówi Nick Hobbs z prestiżowego magazynu branżowego „fRoots”. Chouk Bwa Libete grają korzenną muzykę z Haiti. Źródłem ich muzyki są typowe elementy dla haitańskiego voodoo: rytm i taniec. Korzenie wyrwane z Afryki i przeniesione na karaibski ląd. – To jest świetna grupa, która fantastycznie wypada na festiwalach, nie tylko world music. Kiedy ich słucham i zamykam oczy, przypomina mi się, że ja także jestem dzieckiem voodoo. Wpadam w taneczny trans. To wspaniałe uczucie – mówi Nick Hobbs z prestiżowego magazynu branżowego „fRoots”. mat. pr.
Wczesną jesienią, od 24 września do 1 października, odbędzie się 12. edycja Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. – Odkryjemy nieznane lądy, ludzi, instrumenty, inne kanony piękna, rytmy czy barwy dźwięku – opowiada Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna przedsięwzięcia. – Ta inność od pierwszej edycji festiwalu niezmiennie nas fascynuje. Skrzyżowanie Kultur to poznawanie, ale też wspinaczka na wysoką górę, z której widać elementy naszej rodzimej tradycji, wcześniej niedostrzegane. Mottem tegorocznej edycji są Głosy. Ludzki głos to najdoskonalszy instrument świata, jedyny i niepowtarzalny.

Oto jakie głosy usłyszymy.
Susana Baca nazywana jest Cesarią Evorią Peru. Jest laureatką dwóch statuetek Latin Grammy. W 2011 r. pełniła obowiązki minister kultury kraju. Na scenie zawsze występuje bez butów: – Zawsze śpiewam z bosymi stopami. Kiedy byłam dzieckiem, nienoszenie butów utożsamiałam z wolnością. Tylko gdy moja mama  wychodziła do pracy, zdejmowałam buty. Na scenie potrzebuję tej samej wolności.mat. pr. <b>Susana Baca</b> nazywana jest Cesarią Evorią Peru. Jest laureatką dwóch statuetek Latin Grammy. W 2011 r. pełniła obowiązki minister kultury kraju. Na scenie zawsze występuje bez butów: – <em>Zawsze śpiewam z bosymi stopami. Kiedy byłam dzieckiem, nienoszenie butów utożsamiałam z wolnością. Tylko gdy moja mama wychodziła do pracy, zdejmowałam buty. Na scenie potrzebuję tej samej wolności</em>.
Fantastyczna piosenkarka soul z Izraela Ester Rada jest porównywana przez krytyków do Niny Simone i Lauryn Hill. – Nigdy nie marzyłam, żeby zostać piosenkarką, od zawsze wiem, że po prostu nią jestem. Gdy ludzie pytali mnie, kim chcę zostać w przyszłości, odpowiadałam: psychologiem. Nie mówiłam, że chcę zostać piosenkarką, bo już nią byłam. Muzyka i śpiewanie to sens mojego życia i wiem to od zawsze.mat. pr. Fantastyczna piosenkarka soul z Izraela <b>Ester Rada</b> jest porównywana przez krytyków do Niny Simone i Lauryn Hill. – <em>Nigdy nie marzyłam, żeby zostać piosenkarką, od zawsze wiem, że po prostu nią jestem. Gdy ludzie pytali mnie, kim chcę zostać w przyszłości, odpowiadałam: psychologiem. Nie mówiłam, że chcę zostać piosenkarką, bo już nią byłam. Muzyka i śpiewanie to sens mojego życia i wiem to od zawsze</em>.
Kapela Tęgie Chłopy kontynuuje tradycje muzyki tanecznej ze Śląska. Szczególną fascynacją darzy muzykę Kielecczyzny – za prostotę formy i szczerość wypowiedzi. Członkowie kapeli przejechali wspólnie setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek tego regionu. Wspólnie też spędzali czas na nauce miejscowych melodii. Zagrają w ramach Sounds Like Poland.mat. pr. Kapela <b>Tęgie Chłopy</b> kontynuuje tradycje muzyki tanecznej ze Śląska. Szczególną fascynacją darzy muzykę Kielecczyzny – za prostotę formy i szczerość wypowiedzi. Członkowie kapeli przejechali wspólnie setki kilometrów w poszukiwaniu muzykantów i śpiewaczek tego regionu. Wspólnie też spędzali czas na nauce miejscowych melodii. Zagrają w ramach Sounds Like Poland.
– Pokrewieństwo mentalne i muzyczne obudziło w nas jednego, góralskiego ducha. Czułem go, tworząc muzykę z ośnieżonymi Tatrami za oknem, potem z  gruzińskim krajobrazem i górami w słońcu. Tak wiele nas łączy, tak dobrze czujemy się ze sobą – Krzysztof Trebunia-Tutka mówi o współpracy podhalańskiego zespołu Trebunie Tutki z góralami z Gruzji: Urmuli Quintet. Zespoły poznały się w 2009 r. podczas festiwalu Polskiego Radia – Nowa Tradycja. W tym roku nagrali płytę Duch Gór, która będzie miała premierę podczas koncertów Kolektyw Europa.mat. pr. – <em>Pokrewieństwo mentalne i muzyczne obudziło w nas jednego, góralskiego ducha. Czułem go, tworząc muzykę z ośnieżonymi Tatrami za oknem, potem z gruzińskim krajobrazem i górami w słońcu. Tak wiele nas łączy, tak dobrze czujemy się ze sobą</em> – Krzysztof Trebunia-Tutka mówi o współpracy podhalańskiego zespołu <b>Trebunie Tutki</b> z góralami z Gruzji: <b>Urmuli Quintet</b>. Zespoły poznały się w 2009 r. podczas festiwalu Polskiego Radia – Nowa Tradycja. W tym roku nagrali płytę Duch Gór, która będzie miała premierę podczas koncertów Kolektyw Europa.
Tim Eriksen grał koncerty z Nirvaną, współpracował ze Stingiem i Elvisem Costello. Upomniało się też o niego Hollywood – stworzył muzykę do nagrodzonego Oscarem „Wzgórza Nadziei”. W 2014 r. obronił doktorat z etnomuzykologii, na 12. Festiwalu Skrzyżowanie Kultur zagra w duecie z maestro kubańskiego pianina Omarem Sosą. Będzie także prowadził warsztaty śpiewu starych pieśni amerykańskich.mat. pr. <b>Tim Eriksen</b> grał koncerty z Nirvaną, współpracował ze Stingiem i Elvisem Costello. Upomniało się też o niego Hollywood – stworzył muzykę do nagrodzonego Oscarem „Wzgórza Nadziei”. W 2014 r. obronił doktorat z etnomuzykologii, na 12. Festiwalu Skrzyżowanie Kultur zagra w duecie z maestro kubańskiego pianina Omarem Sosą. Będzie także prowadził warsztaty śpiewu starych pieśni amerykańskich.
Renata Rosa łączy śpiew z grą na rabeca – archaicznym instrumencie przypominającym skrzypce,  przywiezionym do Brazylii przez portugalskich kolonizatorów w XVI wieku. – Używam tego instrumentu jak drugiego głosu. Jest to niezwykle rytmiczne. Często, na scenie, wraz z muzykami,  śpiewamy polifoniczne pieśni Indiańskie z  północno-wschodniej Brazylii. Czerpię z muzyki Bliskiego wschodu, północnej Afryki i wschodniej Europy.mat. pr. <b>Renata Rosa</b> łączy śpiew z grą na rabeca – archaicznym instrumencie przypominającym skrzypce, przywiezionym do Brazylii przez portugalskich kolonizatorów w XVI wieku. – <em>Używam tego instrumentu jak drugiego głosu. Jest to niezwykle rytmiczne. Często, na scenie, wraz z muzykami, śpiewamy polifoniczne pieśni Indiańskie z północno-wschodniej Brazylii. Czerpię z muzyki Bliskiego wschodu, północnej Afryki i wschodniej Europy</em>.
Omar Sosa, kompozytor i pianista jazzowy afrokubańskiej tradycji, siedmiokrotnie nominowany do Grammy. – Nigdy nie chciałem być muzykiem, który wchodzi na scenę i mówi do publiczności: „Patrzcie na mnie i podziwiajcie moje umiejętności”. W muzyce szukam jej ducha, największego natchnienia.mat. pr. <b>Omar Sosa</b>, kompozytor i pianista jazzowy afrokubańskiej tradycji, siedmiokrotnie nominowany do Grammy. – </em>Nigdy nie chciałem być muzykiem, który wchodzi na scenę i mówi do publiczności: „Patrzcie na mnie i podziwiajcie moje umiejętności”. W muzyce szukam jej ducha, największego natchnienia</em>.
Kalakan to baskijskie trio perkusyjne. Grają na tradycyjnym instrumencie zwanym txalaparta, przypominającym wyglądem stół, zbudowanym z kamienia i drewna. Śpiewają i interpretują stare pieśni swojego kraju. Zagrali koncert na 50. urodziny Madonny. Piosenkarka tak bardzo zachwyciła się zespołem, że zaproponowała im udział w jej trasie koncertowej. Podczas MDNA zagrali 70 koncertów na całym świecie.mat. pr. <b>Kalakan</b> to baskijskie trio perkusyjne. Grają na tradycyjnym instrumencie zwanym txalaparta, przypominającym wyglądem stół, zbudowanym z kamienia i drewna. Śpiewają i interpretują stare pieśni swojego kraju. Zagrali koncert na 50. urodziny Madonny. Piosenkarka tak bardzo zachwyciła się zespołem, że zaproponowała im udział w jej trasie koncertowej. Podczas MDNA zagrali 70 koncertów na całym świecie.
Ghada Shbier to znawczyni i znakomita interpretatorka tradycyjnej muzyki arabskiej: – Nie śpiewam po to, by być uznaną za gwiazdę czy żeby zarobić dużo pieniędzy. Chcę wyrażać się artystycznie i eksplorować bogactwo muzyczne muzyki arabskiej. Wszystkie płyty, które nagrałam, mają za zadanie prezentować to dziedzictwo.mat. pr. <b>Ghada Shbier</b> to znawczyni i znakomita interpretatorka tradycyjnej muzyki arabskiej: – <em>Nie śpiewam po to, by być uznaną za gwiazdę czy żeby zarobić dużo pieniędzy. Chcę wyrażać się artystycznie i eksplorować bogactwo muzyczne muzyki arabskiej. Wszystkie płyty, które nagrałam, mają za zadanie prezentować to dziedzictwo</em>.
Caci Vorba to interpretatorzy muzyki romskiej i towar eksportowy muzyki folkowej z Polski. Występowali na legendarnym brytyjskim festiwalu world music WOMAD, zdobyli nagrodę Niemieckich Krytyków fonograficznych, zagrali ponad 400 koncertów w 19 krajach. Prestiżowy magazyn „Songlines” zachwycił się zespołem i ich liderką Marią Natanson. Opowiada Maria Pomianowska: – Wokalistka jako 15-latka wyjechała na Karpacką Ukrainę, jeden z najbardziej odizolowanych regionów dzisiejszej Europy. Spędziła tam kilka lat, ucząc się języków i muzyki romskiej. Jest nie tylko najlepszą gadji (nieromską) piosenkarką śpiewającą cygańskie pieśni, ale także jedną z najlepszych piosenkarek w ogóle.mat. pr. <b>Caci Vorba</b> to interpretatorzy muzyki romskiej i towar eksportowy muzyki folkowej z Polski. Występowali na legendarnym brytyjskim festiwalu world music WOMAD, zdobyli nagrodę Niemieckich Krytyków fonograficznych, zagrali ponad 400 koncertów w 19 krajach. Prestiżowy magazyn „Songlines” zachwycił się zespołem i ich liderką Marią Natanson. Opowiada Maria Pomianowska: – <em>Wokalistka jako 15-latka wyjechała na Karpacką Ukrainę, jeden z najbardziej odizolowanych regionów dzisiejszej Europy. Spędziła tam kilka lat, ucząc się języków i muzyki romskiej. Jest nie tylko najlepszą gadji (nieromską) piosenkarką śpiewającą cygańskie pieśni, ale także jedną z najlepszych piosenkarek w ogóle</em>.
Brazylijski perkusista Adriano Adewale zmienia się na scenie w fikcyjną postać o imieniu Catapluf. Wraz z dziećmi eksploruje on dźwięki z całego świata. Kreuje je w każdy możliwy sposób: na instrumentach perkusyjnych, garnkach, plastikowych butelkach po wodzie, klapkach-japonkach, a nawet własnym ciele. – Z dziećmi pracuję już od 10 lat i prawdę mówiąc, uwielbiam to. One są spontaniczne, mają wspaniałą wyobraźnię i od razu mówią, czy muzyka i pomysły podobają im się, czy nie.mat. pr. Brazylijski perkusista <b>Adriano Adewale</b> zmienia się na scenie w fikcyjną postać o imieniu Catapluf. Wraz z dziećmi eksploruje on dźwięki z całego świata. Kreuje je w każdy możliwy sposób: na instrumentach perkusyjnych, garnkach, plastikowych butelkach po wodzie, klapkach-japonkach, a nawet własnym ciele. – <em>Z dziećmi pracuję już od 10 lat i prawdę mówiąc, uwielbiam to. One są spontaniczne, mają wspaniałą wyobraźnię i od razu mówią, czy muzyka i pomysły podobają im się, czy nie</em>.
Motion Trio od 20 lat zmieniają oblicze muzyki akordeonowej na świecie. Wykorzystują w swej twórczości wszelkie zalety instrumentu. – My nie gramy muzyki ludowej – mówi Janusz Wojtarowicz. – Ale często słyszę od ludzi, że w naszej muzyce jest „polska dusza”, która daje naszej muzyce specjalny rodzaj ekspresji. Myślę, że to jest coś naturalnego, co wychodzi z głębi nas i dzieje się podświadomie.mat. pr. <b>Motion Trio</b> od 20 lat zmieniają oblicze muzyki akordeonowej na świecie. Wykorzystują w swej twórczości wszelkie zalety instrumentu. – <em>My nie gramy muzyki ludowej</em> – mówi Janusz Wojtarowicz. – <em>Ale często słyszę od ludzi, że w naszej muzyce jest „polska dusza”, która daje naszej muzyce specjalny rodzaj ekspresji. Myślę, że to jest coś naturalnego, co wychodzi z głębi nas i dzieje się podświadomie</em>.
  • Skrzyżowanie Kultur
Janina Paradowska

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.