Przejdź do treści
Janina Paradowska
27 grudnia 2017
Galerie

Najlepsze polskie filmy 2017 roku

27 grudnia 2017
<b>1. Cicha noc, reż. Piotr Domalewski</b>. Przejmujący debiut reżyserski o małych i wielkich dramatach emigracji zarobkowej. Film oparty na dialogu, emocjach, wiarygodny psychologicznie, znakomicie obsadzony i zagrany. 1. Cicha noc, reż. Piotr Domalewski. Przejmujący debiut reżyserski o małych i wielkich dramatach emigracji zarobkowej. Film oparty na dialogu, emocjach, wiarygodny psychologicznie, znakomicie obsadzony i zagrany. Robert Jaworski/Studio Munka SFP/Forum Film / materiały prasowe
Podsumowanie roku według Janusza Wróblewskiego.
2. Komunia, reż. Anna Zamecka. O 14-letniej Oli z Serocka opiekującej się rok młodszym, upośledzonym bratem z autyzmem. Pełna swobody i szczerości poetycka metafora pogoni za nieosiągalnym szczęściem rodzinnym. Jeden z najczęściej nagradzanych polskich dokumentów minionego sezonu.Aurora Films/materiały prasowe <b>2. Komunia, reż. Anna Zamecka</b>. O 14-letniej Oli z Serocka opiekującej się rok młodszym, upośledzonym bratem z autyzmem. Pełna swobody i szczerości poetycka metafora pogoni za nieosiągalnym szczęściem rodzinnym. Jeden z najczęściej nagradzanych polskich dokumentów minionego sezonu.
3. Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski. Fascynujący portret Mosze Waksa, jednego z najbardziej niezwykłych i tajemniczych przedwojennych polskich filmowców. Syn biednego żydowskiego kowala z Wołynia zmarł w Hiszpanii jako książę Michele Waszynski – hollywoodzki producent i polski arystokrata na wygnaniu.mat. pr. <b>3. Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski</b>. Fascynujący portret Mosze Waksa, jednego z najbardziej niezwykłych i tajemniczych przedwojennych polskich filmowców. Syn biednego żydowskiego kowala z Wołynia zmarł w Hiszpanii jako książę Michele Waszynski – hollywoodzki producent i polski arystokrata na wygnaniu.
4. Pokot, reż. Agnieszka Holland. Anarchistyczno-ekologiczno-feministyczny thriller o obrończyni zwierząt i miłośniczce poezji Williama Blake’a. Przewrotny, inteligentny, najbardziej ironiczny film Agnieszki Holland skłaniający do dyskusji na temat stanu umysłu współczesnych Polaków.Robert Pałka/Next Film <b>4. Pokot, reż. Agnieszka Holland</b>. Anarchistyczno-ekologiczno-feministyczny thriller o obrończyni zwierząt i miłośniczce poezji Williama Blake’a. Przewrotny, inteligentny, najbardziej ironiczny film Agnieszki Holland skłaniający do dyskusji na temat stanu umysłu współczesnych Polaków.
5. Twój Vincent, reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman. Polka porwała się na niespotykany dotąd w naszym kinie (i rzadki w światowym) projekt: pełnometrażowy film animowany w całości namalowany. Rzecz o Vincencie van Goghu: jego pasji, poświęceniu i umieraniu. Z wielkimi szansami na oscarową nominację.Next Film <b>5. Twój Vincent, reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman</b>. Polka porwała się na niespotykany dotąd w naszym kinie (i rzadki w światowym) projekt: pełnometrażowy film animowany w całości namalowany. Rzecz o Vincencie van Goghu: jego pasji, poświęceniu i umieraniu. Z wielkimi szansami na oscarową nominację.
6. Zgoda, reż. Maciej Sobieszczański. Obrazoburczy dramat przełamujący zmowę milczenia w kinie na temat polskich obozów koncentracyjnych, w których komuniści zabijali po wojnie volksdeutschów i niemieckich żołnierzy. Wstrząsający, niełatwy obraz z siłą równą tragedii antycznej odsłaniający tło skomplikowanych relacji polsko-niemiecko-żydowskich na Śląsku.Kino Świat <b>6. Zgoda, reż. Maciej Sobieszczański</b>. Obrazoburczy dramat przełamujący zmowę milczenia w kinie na temat polskich obozów koncentracyjnych, w których komuniści zabijali po wojnie volksdeutschów i niemieckich żołnierzy. Wstrząsający, niełatwy obraz z siłą równą tragedii antycznej odsłaniający tło skomplikowanych relacji polsko-niemiecko-żydowskich na Śląsku.
7. Powidoki, reż. Andrzej Wajda. Pożegnalne dzieło mistrza o awangardowym malarzu Władysławie Strzemińskim, wyrzuconym z uczelni i prześladowanym w czasach stalinowskiej ofensywy socrealizmu. Ale pomijające skandaliczną prywatną stronę jego biografii. To także przewrotny autoportret Wajdy i prorocze dzieło ostrzegające przed tym, co może przyjść.Anna Wloch/Akson Studio <b>7. Powidoki, reż. Andrzej Wajda</b>. Pożegnalne dzieło mistrza o awangardowym malarzu Władysławie Strzemińskim, wyrzuconym z uczelni i prześladowanym w czasach stalinowskiej ofensywy socrealizmu. Ale pomijające skandaliczną prywatną stronę jego biografii. To także przewrotny autoportret Wajdy i prorocze dzieło ostrzegające przed tym, co może przyjść.
8. Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj. Dzika, romantyczna wyobraźnia wspierana filmową erudycją i nadzwyczajna wrażliwość młodego, niewątpliwie bardzo zdolnego reżysera złożyły się na sukces wizjonerskiej, szalonej opowieści o kresie dzieciństwa, które staje się metaforą przejścia, transgresji, poszukiwania innego wymiaru.materiały prasowe <b>8. Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj</b>. Dzika, romantyczna wyobraźnia wspierana filmową erudycją i nadzwyczajna wrażliwość młodego, niewątpliwie bardzo zdolnego reżysera złożyły się na sukces wizjonerskiej, szalonej opowieści o kresie dzieciństwa, które staje się metaforą przejścia, transgresji, poszukiwania innego wymiaru.
9. Ptaki śpiewają w Kigali, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze. Polski głos w sprawie afrykańskiego ludobójstwa, zarazem ostatni film Krzysztofa Krauzego, który zmagając się z chorobą nowotworową, zdążył wziąć udział tylko w sześciu dniach zdjęciowych. Tematem nie jest sama rzeź czy koszmar zabijania w Ruandzie, tylko ból, który zostaje po śmierci bliskiej osoby; żałoba, która nie może znaleźć ujścia.Kosfilm <b>9. Ptaki śpiewają w Kigali, reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze</b>. Polski głos w sprawie afrykańskiego ludobójstwa, zarazem ostatni film Krzysztofa Krauzego, który zmagając się z chorobą nowotworową, zdążył wziąć udział tylko w sześciu dniach zdjęciowych. Tematem nie jest sama rzeź czy koszmar zabijania w Ruandzie, tylko ból, który zostaje po śmierci bliskiej osoby; żałoba, która nie może znaleźć ujścia.
10. Photon, reż. Norman Leto. Film hybryda bez precedensu w polskiej kinematografii. Omijając rafy naukowo-teleologicznego nabzdyczenia, autor stara się wytłumaczyć proces powstawania materii i życia we wszechświecie. Uczta dla myślących.mat. pr. <b>10. Photon, reż. Norman Leto</b>. Film hybryda bez precedensu w polskiej kinematografii. Omijając rafy naukowo-teleologicznego nabzdyczenia, autor stara się wytłumaczyć proces powstawania materii i życia we wszechświecie. Uczta dla myślących.
Janina Paradowska

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.