Galerie Nagroda Architektoniczna POLITYKI 2017: Finałowa piątka! 17 kwietnia 2018 5. Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Projekt: BAAS, Grupa 5 Architekci, MAŁECCY biuro projektowe. Pow. całkowita 7 tys. m kw. Koszt inwestycji ok. 38,5 mln zł. Jakub Certowicz / • To już siódma edycja Nagrody Architektonicznej POLITYKI! Wnioski? Wielkich publicznych realizacji budowlanych brak, a przybyło projektów kameralnych. I nie mniej ciekawych. Oto nasi finaliści. Juliusz Sokoowski/• <b>1. Biurowiec Bałtyk w Poznaniu</b> Projekt: MVRDV, ze strony polskiej: Natkaniec Olechnicki Architekci. Pow. całkowita 30,5 tys. m kw. Koszt inwestycji nieznany. Juliusz Sokołowski/• Projektant budynku, holenderska pracownia MVRDV, należy do światowej czołówki. I to widać. Juliusz Sokołowski/• Przede wszystkim w niezwykle starannie zaprojektowanej, a przecież skomplikowanej, rozrzeźbionej bryle. Juliusz Sokołowski/• W zależności od tego, z której strony patrzymy na budynek, raz jawi się jako smukła wieża, kiedy indziej jako przysadzista piramida lub poszarpana kostka. Juliusz Sokołowski/• <b>2. Blok mieszkalny wielorodzinny Sprzeczna 4 w Warszawie</b>. Projekt: BBGK Architekci. Pow. całkowita 5 tys. m kw. Koszt inwestycji nieznany. Juliusz Sokołowski/• Jest to budynek typu plomba, usytuowany na warszawskiej Pradze, niedaleko Stadionu Narodowego. Juliusz Sokołowski/• Z prefabrykatów można budować ciekawie i niebanalnie, szybko (sama bryła w stanie surowym stanęła w cztery miesiące), a także ekologicznie i tanio. Juliusz Sokołowski/• Blok przyciąga uwagę, drobiazgi (np. ornamenty żłobione w betonie) przydają mu urody i niewykluczone, że kiedyś trafi do podręczników historii budownictwa jako ten, który ponownie przeprowadził „mieszkaniówkę” ze świata cegieł do świata prefabrykatów. Juliusz i Jędrzej Sokołowscy/• <b>3. Niepubliczne liceum ogólnokształcące Akademeia High School w Warszawie</b>. Projekt: Medusa Group. Pow. całkowita 5 tys. m kw. Koszt inwestycji nieznany. Juliusz i Jędrzej Sokołowscy/• Siedziba ulokowanego w Wilanowie prywatnego liceum faktycznie stanowić może wzór szkoły XXI w. Na zewnątrz budynek ma dwie twarze. Od strony ulic umieszczono eleganckie ażurowe elewacje z syberyjskiego modrzewia. Od strony wewnętrznego patio jest już dużo mniej formalnie, dominuje zieleń oraz kilka ciągów schodów biegnących aż do dachu. Juliusz i Jędrzej Sokołowscy/• Znaleźć tu można salę muzyczną ze studiem nagrań, audytorium teatralne, nowoczesną salę gimnastyczną, pracownię malarsko-rzeźbiarską, studio fotograficzne, ogrody na dachu. Juliusz i Jędrzej Sokołowscy/• Zrezygnowano z wersji „na bogato”, wybierając raczej „na hipstersko”. Dominuje architektoniczny beton i drewno. Tomasz Kurek/• <b>4. Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku</b>. Projekt: Studio Architektoniczne Kwadrat. Pow. całkowita 57 tys. m kw. Koszt inwestycji 450 mln zł. Tomasz Kurek/• Gwałtowne polityczne zawirowania, które towarzyszą tej placówce od momentu jej powstania, usunęły w cień walory architektoniczne. Na szczęście nominujący do naszej nagrody nie zapomnieli, że mamy do czynienia z projektem nietuzinkowym. Tomasz Kurek/• Główną część muzeum umieszczono głęboko pod ziemią (symbolika piekielnych kręgów historii). Tomasz Kurek/• Siedziba muzeum to obiekt ekspresyjny, emocjonalnie nieobojętny, ale równocześnie podporządkowany temu, co najważniejsze – historycznej narracji o tragedii drugiej wojny światowej. Jakub Certowicz/• Zbudowany przy małej, choć mieszczącej się w samym centrum miasta uliczce, w miejscu, które wcześniej było w gruncie rzeczy wielkim podwórzem otoczonym starymi, zaniedbanymi kamienicami. Jakub Certowicz/• Zaczęto więc od tego, że zachowano (choć warunki konkursu dopuszczały jego zburzenie) stojący od ulicy budynek dawnej fabryki żarówek, perfekcyjnie wpisując go w nowe, otaczające go formy. Jakub Certowicz/• Całość wizualnego efektu oparto na łączeniu trzech materiałów: ceramicznej cegły, surowego betonu i modrzewiowego drewna. Nawiązano w ten sposób doskonale nie tylko do najbliższego otoczenia czy tradycji Śląska, ale też – zdaniem krytyków – wyśmienicie połączono estetykę południa Europy (współprojektant BAAS to firma z Katalonii) z wzorami dominującymi na północy kontynentu. architektura