Niezbędnik

Groźba cyfrowej demencji

Londyńska wystawa dzieł sztuki sprzed dziesiątków tysięcy lat. Świat zmienił się radykalnie, ludzie mniej. Londyńska wystawa dzieł sztuki sprzed dziesiątków tysięcy lat. Świat zmienił się radykalnie, ludzie mniej. Piero Cruciatti/Rex Features / East News
Google ogłupia, stwierdził amerykański badacz Internetu Nicholas Carr. Jak to więc jest, że choć podobno stajemy się coraz głupsi, systematycznie na całym świecie rośnie IQ?

Nicholas Carr wie doskonale, jak przyciągnąć uwagę publiczności. Przed laty zasłynął stwierdzeniem, że informatyka nie ma znaczenia. Na łamach prestiżowego magazynu dla menedżerów „Harvard Business Review” opublikował w 2003 r. artykuł „IT Doesn’t Matter”. Przekonywał w nim, że nadmierne wydatki na systemy informatyczne w korporacjach nie zwiększają ich konkurencyjności, czym rozwścieczył firmy komputerowe żyjące z promowania przeciwnej wizji.

Nie minęło kilka lat, gdy w 2008 r. na łamach miesięcznika „The Atlantic” ukazał się tekst „Czy Google nas ogłupia?”. Tym razem Carr rozpoczął analizę od siebie, czyli użytkownika Internetu w coraz większym stopniu korzystającego z nowego medium w codziennym życiu: w pracy, nauce, zakupach, rozrywce. Stwierdził, że cyfrowa technologia zmieniła go nie do poznania. Gdzieś zniknęła zdolność do skupionej lektury dłuższych tekstów, w zamian pojawiła się umiejętność szybkiego docierania do niezbędnych informacji, kosztem jednak utraty szerszego kontekstu.

Wyszukiwarki, hiperzłącza, ciągły strumień informacji i komunikatów uwalniają od konieczności posługiwania się głęboką wiedzą i głębokim myśleniem właściwym dla czasów, kiedy ludzie potrafili jeszcze przeczytać „Wojnę i pokój” Tołstoja. Po dwóch latach Carr rozwinął swoją argumentację w książce „Płycizny – co Internet robi z naszymi mózgami?”. Dołożył w niej informacje z frontów badań nad mózgiem i procesami myślenia. Posiłkując się licznymi odniesieniami do eksperymentów z laboratoriów neurofizjologicznych stwierdził, że cyfrowe ogłupienie wynika z głębokich przemian, jakich doznają mózgi wystawione na kontakt z nowymi mediami.

Dwa gatunki Homo

Mówiąc w olbrzymim uproszczeniu, mózg jest strukturą niezwykle plastyczną, połączenia międzyneuronalne kształtują się przez całe życie pod wpływem różnych bodźców.

Niezbędnik Inteligenta „Zrozumieć mózg” (100071) z dnia 15.04.2013; Mózg wizjonerów; s. 88
Reklama