Kontener z żaglem
Jeśli wielkie kontenerowce zostaną rzeczywiście wyposażone w nowoczesne żagle umożliwiające znaczną obniżkę zużycia paliwa, historia transportu morskiego zatoczy koło.
Okręt wojenny Henryka VIII Tudora, XVI w.
Duncan Walker/Getty Images

Okręt wojenny Henryka VIII Tudora, XVI w.

Zamkną, nie zamkną? Pytanie to powraca jak bumerang za każdym razem, gdy w pobliżu Kanału Sueskiego (zbudowanego w XIX w.) robi się niespokojnie. Ostatni raz było tak w 2011 r., kiedy w Kairze trwały masowe demonstracje ludzi domagających się ustąpienia prezydenta Hosniego Mubaraka. Tydzień później cena za baryłkę ropy przekroczyła 100 dol., a świat polityki i biznesu z niepokojem patrzył w kierunku Bliskiego Wschodu. By uspokoić sytuację, Egipcjanie rozmieścili dodatkowych żołnierzy w strefie kanału.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj